ها + هدیه

هو


میلادت مبارک

 



چهار فصل من بهاره  

 

شاید برای نوشتن زود باشه اما می نویسم تا دیر نشده. اول از همه یه خسته نباشید اساسی به محسن عزیز می گم که انقدر خوب رو صداش کار کرده. به نظر من صداش مثل یه عقاب اوج گرفته این روزا. وقتی با یه لحنی می گه: "رد چشمامو نگاه کن"، دل آدم همراه اون عقاب، پر می کشه. ادای بیشتر کلمات زیباست، مخصوصا تو دور دوم. انقدر دلبری کرده که لازم نباشه اسم ببرم. 

 

نکته ی دوم اینکه ترانه ی صفا واقعا شگفت زدم کرد. بالاخره از اون کلمات کشنده! دست برداشت و حاصلش شد این شعر زیبا. البته همین موضوع مشکوکم می کنه که ترانه سفارشی باشه. تنظیم کوشان حداد هم خوبه. مخصوصا از دقیقه 2:00 تا 2:05 و همین طور قسمتایی که صدای محسن به صورت زیرصدا پخش می شه. پیشرفت هر سه هنرمند رو نسبت به حریص می شه حس کرد. به خصوص محسن عزیز که انگار این لحن و صدای قشنگ رو دودستی نگه داشته و حاضر نیست به این راحتیا از دستش بده. مطمئنم هیچ خواننده ای نمی تونه "سبزه ی عیدن" رو مثل چاوشی تلفظ کنه.  

 

اما چیزی که منو نگران کرده اینه که محسن شمّ موسیقیاییش رو یه کم از دست داده. درسته که همه چیز خیلی خوبه اما انگار تنظیم و صدا خوب با هم اخت نشدن. در واقع این ترانه و لحنِ با احساس، فضاسازی خود محسن رو می طلبید. تا یه کم با صداش گرم می شیم، تنظیم پر سروصدای کوشان، آدمو پرت می کنه به یه سمت دیگه. در واقع مثل یه غذا می مونه که همه چیزش خیلی خوبه، اما دوتا ادویه ی متفاوت بهش زدن و هر چه قدر از این غذا می خوری، طعم واقعیش رو حس نمی کنی. شاید مثال خوبی نباشه اما احساس می کنم آهنگ مزه ی خاصی نداره و در واقع خنثی است.  

 

شاید نظرتون این باشه که آهنگ بیشتر باید شنیده بشه، اما این طوری فقط گوشمون بیشتر عادت می کنه! بذارید یه مثال دیگه بزنم؛ به نظرم این ترَک مثل یه میدون جنگه که دو ابَر قدرت با هم مبارزه می کنن. (منظورم مبارزه برای خودنمایی نیست) تصور کنین توی یه فیلم سینمایی، هم بتمن باشه هم سوپرمن. این ابَرقدرت ها به تنهایی خیلی جذابن اما با هم دیگه اون زیبایی رو ندارن، حتی اگه یارِ هم باشن. من دوست دارم محسن مثل ارباب حلقه ها باشه و همه در خدمت این ارباب. 

 

دلیل این ناموزونی رو نمی دونم. شاید تهیه کننده آلبوم از محسن خواسته که یه آهنگ بازاری بده بیرون. شاید هم خودش خواسته تو این جنگ ستارگان! از همه بیشتر بدرخشه. اما به نظر من این جور تنظیم ها توی آلبومی جواب میده که همه ی ترک ها مال یه خواننده است. تا این طوری بتونه تعادل به وجود بیاره، مثل آلبوم حریص. اما وقتی قراره خواننده تک آهنگ بده بیرون، شاید بهتره که احساسی ترش کنه. متاسفانه اشکال بزرگ محسن اینه که انقدر با یه نفر همکاری می کنه تا صدای همه در بیاد و کاملا اون شخص رو بذاره کنار. مثل آهاری! 

 

بی تعارف باید بگم بهترین ترک این آلبوم، کار رضا یزدانیه. البته به نظر من. اگه خوب گوش کنید می بینید که عواملِ این آهنگ بدجوری با هم جورن. صدا در خدمت ترانه و تنظیم در خدمت صدا. هرچقدر از آهنگ می گذره، بیشتر جذبت می کنه. البته درسته که هیچ کس مثل چاوشی نمی تونه با کلمات بازی کنه و به ترانه حس بده، اما یه قطعه ی خوب فقط شامل صدای خوب نیست. مجموعه ی عوامل هستن که یه ترک رو قابل قبول می کنن.


امید زیادی به "دیوار بی در" دارم و مطمئنم شگفت زدمون می کنه. 

 

 

 

نظرات 13 + ارسال نظر
جواد جمعه 7 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 14:22

سلام سولماز جان!
ها به شدت گوش موسیقی من رو ارضا کرد!
اما
با احترام تمام در مورد تنظیم کوشان باهات مخالفم!
فضا همون فضای حریصه!
تنظیم این اهنگ هیچ حرفی برای گفتن نداره!
فقط محسن و ملودی هستن که اقایی میکنن!
واقعا اینجا ادم قدر شهاب اکبری رو میدونه!
راستی
یاد جشن تولدای فنس بخیر!
یادت نرفته که؟:-)

سلام جواد جان.

درسته فضا همون فضاست. چون سبک کار کوشان حداد همینه. اما تو همین فضا تا حدودی پیشرفت داشته.

در مورد فنس هم مگه میشه یادم بره؟ ما از اون جا پا گرفتیم. یادش بخیر.

Alireza_Mohsen جمعه 7 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 17:13

سلام محمد جان
نوشتت عالی بود و به نگرانی هات هم حق می دم. امیدوارم همه ی نگرانی ها تبدیل به خوشحالی بشه. من هم بی صبرانه منتظر امشبم...

سلام دوست عزیز.

ممنون از حضورت.

مهدی شجاع شنبه 8 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 16:37 http://chavoshi-century.blogsky.com

تقریبا موافقم.
آهنگ (ها) تنها اشکالش تناسب نداشتن تنظیم و موضوع ترانه بود.تنظیم کوشان نتونست فضای ترانه رو ساپورت کنه.البته تهیه کننده هم دخالت داشته.و یه آهنگ کاملا ریتمیک میخواسته.
در مورد رضا یزدانی من نظر شما رو ندارم.درسته آهنگش خوبه و به فکر فرو میبره ولی رضا یزدانی خیی تکرار میکنه کاراشو.دقیقا همون لحن آهنگای قبلی و همون تلفظ ها.تنظیم هم توی همون لاین آهنگای قبلیه با اینکه تنظیم کننده متفاوته.و این بخاطر سبک یزدانیه که همیشه روی یه خط از راک حرکت میکنه و تنظیم کننده چاره ای نداره.کلا هیچ خلاقیتی توی موزیکش نیس.نکته ای که متفاوت میکنه کارشو با قبلیاش فقط تکست کاره.و این موضوع ترانه س که باعث میشه بگیم این آهنگ متفاوته.حتی وظیفه فضاسازی کار هم روی دوش ترانه س.چون متن خیلی خیلی خوبی داره و خاص پسنده.
در کل به هیچ وجه نمیشه از روی تکست کل موزیک رو ارزیابی کرد.
من اگه بخوام بدون تعصب قضاوت کنم و اصلا محسن رو نادیده بگیرم توی این آلبوم شهاب رمضان رو انتخاب میکنم و اگه بگیم تنظیم آهنگ رمضان هم تکرار داشت و ترانه امیر معمولی بود ، مازیار فلاحی رو انتخاب میکنمو بعد از اینها یزدانی.از نظر خودم اینایی هم که انتخاب کردم همچین شاخ هم نیستن،چون سطح آلبوم بالا نبود.

در مورد رضا یزدانی باید بگم نظر تو درسته. اما نباید فراموش کنیم که سبک رضا راکه نه پاپ. و همین به شدت محدودش می کنه.

یه خواننده ی پاپ مثل چاوشی به مراتب دستش خیلی بازتره. حتی راک هم کار می کنه.

در کل به نظرم نسبت به ساعت ۲۵ پیشرفت کرده.

ممنون از پیامت.

ToAm MitUni شنبه 8 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 21:43 http://www.farachavoshi.blogfa.com

سلام...

منم تبریک میگم...

"ها" بیشتر تو ماشین میچسبه تا خونه...!

رضا یزدانی که فوق العاده بود... یه حس خاصیه... خوانششو دوس دارم...

محسن چاووشی که شگفت زدمون کرد، ناجور

از ها رسید به هر!

هر لحظه خسته‌تر هر لحظه تلخ‌تر هر لحظه پیرتر

ممنون

سلام

نظرت خیلی شاعرانه و دوست داشتنی بود.

ممنون از تو بابت پیامت.

شهاب رضا دوشنبه 10 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 12:01 http://moh3n4voshi.blogfa/com

کار رضا یزدانی حرف نداره حتی بهتر از محسن بود با احساس تر

با احساس ترو قبول ندارم. ولی در کل بهتر بود.

ممنون از تو.

Mohammad دوشنبه 10 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 13:00

موافقم. لحن محسن خیلی خوب بود و همچنین ترانه، اما با تنظیم هیچ سنخیتی نداشت! اصلا هیچ ارتباطی میان تنظیم و سایر عوامل کار نیست! انگار که کوشان بدون اینکه حتی ترانه را شنیده باشد تنظیم کرده!!! این فضا اگر ادامه پیدا کند کار دست محسن می دهد!
مرسی.

انگار که کوشان بدون اینکه حتی ترانه را شنیده باشد تنظیم کرده!!!

دقیقا این طور به نظر میاد.

ایشالا که ادامه پیدا نمی کنه. دیوار بی در اینو ثابت کرد.

مرسی از تو.

پاکزاد - ماسوله دوشنبه 10 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 18:33

سلام...از اینکه بعد از مدت تقریبا ۱۰ روز درباره (ها) نظر دادید خوشحالم به قول وحیدرضا صیرفیان که هر از گاهی درباره آلبومای پاپ می نویسه . هرچه زودتر یه اثر نقد بشه بهتره..چون اگه بگذره اونوقت دیگه آدم به اون اثر عادت می کنه و نمی تونه نقد کنه
-------------------------------------------------------
لحن : منم با نظر شما درباره لحن موافقم...درسته که صلابت نفس بریده رو نداره اما با ترانه خوب مچ شده و لحظات زیبایی مثه : (دستات با صلابته) (شاخه هام خشکیدن تا سردن با صلابته)...(خنده ها تو دوست دارم رو دقت کنید که دوس دارم رو با چه بغضی می گه)..(مثه گنجیشکی که زیر برفا مونده رو هم با صلابت می گه)..(تو رو دوس داره هنوز رو ببینید که تو رو رو با چه خش زیبایی می گه)...( تا کنارت باشه رو ببینید که باشه رو چقدر زیبا می گه)..در کل لحن خیلی زیباست
-------------------------------------------------------------------
ترانه : درباره ترانه هم باهاتون موافقم که زیباست و پر ازتعابیر

جدیده مثه :سبزه عیدن....گنجیشک...چار فصل...یخ

دستا..ولی احساس می کنم کلمات برف و بهار داره توی ترنه

های صفا یکم زیاد می شه..نظر شما چیه خانم سولماز؟؟
--------------------------------------------------------------------
تنظیم : به نظر من تنظیم کوشان خوشبختانه از نظر فنی قوی

و متفاوت از تنظیماش توی حریص بود و تکراری نبود ولی شما

درست می گی...این تنظیم بیشتر برای یه کار بازاری

مثه:زیبایی یا غیر معمولی بهتر بود و شاید اگه یه بار دیگه

محسن به شهاب اکبری در ژانر ترنس اعتماد می کرد حاصل کار

با احساس تر می شد اما باید بگم که کمتر خواننده ای برا

هواداراش انقدر تعصب خرج می کنه و 4 میلیون پول برا تنظیم

یه تک آهنگ می ده

----------------------------------------------------------------------
درباره رضا یزدانی هم موافقم که بهترین قطعه آلبوم بود و

ترانه..ملودی و تنظیم با هم هماهنگ بود
----------------------------------------------------------------------
راستی یه سوال درباره متن ترانه دارم:یخ این (دستامو ) وا کن درسته یا یخ این (دستا رو ) وا کن؟؟
---------------------------------------------------------------------
راستی الان چند روزه که "دیوار بی در " اومده و فکر کنم جمعه یا

شنبه یعنی 7 یا 8 مرداد زمان خوبی باشه تا نظرتون رو درباره

لحن..ترانه ..ملودی و تنظیمش بگین

راستی با نظر من درباره استفاده مجددا بی ربط از ساز بادی در

اورتور اول آهنگ "دیوار بی در " موافقین؟؟چون بعضیا وقتی

اورتور اول پروانه ها رو گوش می دادن می گفتن آهنگ مذهبیه و

فکر کنم در "دیوار بی در " هم البته در اورتور اولش نباید استفاده

می شد...دیگه اینکه تنظیم دیوار قشنگ هست ولی نگرانم که

محسن تنظیماش شبیه هم بشه...چون ساز بادی سنتی توی

دور آخر بود و حالا در دیوار بی در و پروانه ها هم هست؟؟؟

این ساز بیشتر برای قطعات مذهبی مثه : غدیر خون و ظهر عطش مناسب بود

لطفا آقا محمد شما یا خانم سولماز "دیوار بی در " نقد کنید...البته بیشتر دوست دارم آقا محمد نظر شما رو بدونم


سلام.

در مورد ترانه حرف شما درسته. اما باید به فضاى ترانه ها هم توجه کنیم. مثلا تو ترانه اى مثل پرنده غمگین ناامیدانه از بهار میگه و تو ها از روزاى بهارى کنار یار میگه. در کل فکر میکنم فضا مهم تر از کلماته.

در مورد سوالتونم 'دستارو' درسته.

و در مورد دیوار بى در هم حتما پستى خواهیم داشت که دوست خوبم محمد زحمتشو مى کشه.

اما در مورد سازبادى کاملا موافقم. محسن وقتى مى خواد فضارو خیلى خفقان آور نشون بده از این نوع ساز استفاده مى کنه. اما من هم تناسبى با فضاى کار ندیدم. در عوض استفاده از کلارینت عالى بود.

ممنون بابت نظر دقیقتون.

پاکزاد - ماسوله دوشنبه 10 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 18:39

ببخشید یادم رفت بگم

محمد جان چرا توی صفحه اصلی وبت نوشتی:یاغی بدون مجوز یعنی این؟؟؟

اگه منظورت اینه که بدون مجوز این تراک پخش شده که باید بگم

تا اونجایی که من یادمه وقتی محسن یگانه توی وب رسمیش

آهنگ "یالان" رو پخش کرد..مدیر وبش نوشته بود: سرانجام پس

از مدتها انتظار تراک یالان صدای محسن یگانه اجازه پخش گرفت

ولی اگه منظورت از یاغی اون صلابت در لحن محسن هست

کاملا باهات موافقم

دیوار بی در مجوز نداره !

قطعا !
یاغی ها همیشه با صلابتن !

Alireza_Mohsen سه‌شنبه 11 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 12:39

سلامی مجدد سولماز جان
شرمنده از اینکه اسم رو اشتباه گفتم. همیشه فراموش می کنم که اسم نویسنده رو ببینم. در هر صورت معذرت می خوام.

سلام علیرضا جان.

خواهش می کنم. اسم نویسنده خیلی هم مهم نیست. بالاخره پیش میاد. همین که سر می زنی و نظر می ذاری باعث خوشحالیه.

چاووشیسم چهارشنبه 12 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 18:06 http://chavoshism.ir

همانطور که امیدوار بودی شگفت زده شدیم !



توی این خونه پوسیدم خدااااایـــــــا

خوشحالم که باب دل همه ی هوادارا بوده.

و بیشتر از این خوشحالم که محسن دیگه حساب کار دستش اومده.

ممنون بابت نظرت.

peak of luck چهارشنبه 12 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 19:27 http://www.iandchavoshi.blogfa.com

سلام

مشکل تنظیم "ها" تکراری بودنشه... چیز تازه ای نداره برای گفتن... برای همین ازش حرف نزنیم مفید تره!

بر خلاف "ها" ، دیوار بی در بسیار یکدست و دلنشینه و ادم از شنیدنش واقعا احساس لذت میکنه...لحن محسن به شدت بی نظیره...شعرم که زیباست... تنظیم هم که خیلی خوبه...

پست شما درباره ی ها بود ولی من بیشتر از دیوار بی در گقتم شرمنده!

سلام

نمی دونم اسم این تنظیم رو تکرار می شه گذاشت یا نه. در هر صورت اون چیزی که باید بود، نبود!

دیوار بی در انقدر وجد آوره که نمی شه در موردش نگفت!

ممنون از تو بابت حضورت.

نوید شنبه 15 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 02:00

مرسی از اون دوست عزیز که گفت " ها " بیشتر تو ماشین میچسبه چون اصلا اینطوری ساخته شده . . .
ولی لحن و مخصوصا شعر یه چیز دیگه ای رو میطلبه . . .
بگذریم آهنگ عالی بود ولی میتونست بهتر باشه . . .
ولی چی بگم از دیوار بی در یه فضای کاملا سیاه و تاریک پر از غم به معنای واقعی کلمه عالی بود مرسی شعر مرسی چاوشی . . .
ولی جدی میگم دز تلخی این آهنگ خیلی بالاست بعضی وقتا با شنیدنش می ترسم البته از چاوشی . . .

دقیقا هدف همین بوده که آهنگ "بترکونه"!

مى شه گفت ترانه این ترک یه جورایى قربانیه! شاید هم خود محسن!

دقیقا دزش خیلى بالاست.

ممنون بابت پیام.

زمستان شنبه 29 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 18:48 http://amomid66.blogfa.com

سلام
مطلبت خیلی جالب بود.
اما ما چی می خوایم.فقط یه صدای خوب یا به قول شما بازاری.همین که صدات خوب باشه کافیه.همین که از اهنگ لذت ببری کافیه
راستی
طرفای شما ساکسفون چنده.می دونی ؟
اگه می دونی خواهشا بیا تو وبم بهم بگو
ممنون می شم.

صدای خوب کافیه اما باقی فاکتورها چی؟

البته خیلی دوست دارم مثل سابق بدون این که دقیق شم تو آهنگاش فقط لذت ببرم.

ساکسفون رو نمی دونم. شرمنده.
ممنونم از حضورت.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد