جسور

وقتی چاوشی دیگر محافظه کار نیست!


نوشتن از آهنگهای بدون مجوز محسن چاوشی کار خیلی آسانی نیست! در ابتدای نوشته ام "مجوز" این بختک همیشه افتاده بر جان موسیقی کشور را نفرین می کنم که اگر این فیلتر نبود، خواننده ای مثل چاوشی هرگز فرود را تجربه نمی کرد!


نخلای بی سر

در آخرین روزهای سال 89 بود که محسن بعد از سال ها ناپرهیزی کرد و تصمیم گرفت قطعه ای را بدون مجوز منتشر کند. نخلای بی سر با گیتار الکتریک سیامک شکوری همه را دوباره بعد از حریص، سر ذوق آورد. اصلا صدای چاوشی در این آهنگ با آن تلفظ "جنون میده" که ویرانگری اش بعد ها تاثیرش را نشان خواهد داد، آنقدر زمین به آسمان دوز بود که مرا به نوستالژی هایم ببرد.

نخلای بی سر نمونه بارز یک آهنگ همه چیز تمام است. محسن جدیدا آنقدر خوب تنظیم می کند که نمی توانم باور کنم امثال حراج و بخون امشب،تنظیم خودش بوده باشد!

ریتم و تنظیم این دردانه ناخود آگاه ذهنم را سمت آهنگهای حبیب می برد. هرچه بود، بدجور به صدای محسن نشست و تخصصش را در خوانش ریتمهای سخت یکبار دیگر به رخ کشاند. او نشان داد هنوز خوب ترانه گفتن را بلد است!

اینکه او قصه ی جنگ و سرخوردگی را از نزدیک لمس کرده و آن را کمی متفاوت و به دور از کلیشه روی آهنگ سوار می کند و با هوشیاری ریتم جذابی را چاشنی صدای چسبنده اش می کند، مخاطب را هزار بار در آهنگ غرق می کند!

حس ناسیونالیستی او به زادگاهش و علاقه اش برای خواندن در این زمینه موجب تاثیر گذاری بالای آهنگهای این چنینی اش می شود، تا جایی که از همین حالا می توان حس خوبی نسبت به "نفرین به جنگ" داشت.


ها

کوشان حداد هر چه قدر از دستگاههای به روز استفاده کند، هر چقدر نو آوری و استعداد داشته باشد، مادامی که از ساز طبیعی استفاده نکند، نمی تواند خلاء احساس را در آهنگهایی که تنظیم می کند، پر کند.

چمدون، غیر معمولی، حریص، زیبایی و از همه بد تر "ها" را فاقد آن احساس ناب آهنگهای محسن به لحاظ تنظیم می دانم! اگر هم حسی هست مربوط به ترانه یا صدای خواننده است نه تنظیم های ماشینی کوشان ! در این میان حریص را می توان تا حدودی در پرانتز استثنا قرار داد.

برای مثال در همین "ها" ترانه و صدای محسن حاکی از  حاکمیت فضایی سرد بر آهنگ دارد اما تنظیم اعصاب خرد کن کوشان در بیشتر لحظات چیز خاصی برای شنیدن و حس کردن ندارد. او شاید بتواند تنوع را در میان آهنگهای سنگین چاوشی خلق کند اما نه با این روند ! صداهای جلفی که در تنظیم های او به گوش می رسد، هرگز با گوشهای یک چاوشی باز آشنا نیست. بعد از حریص به خاطر فضای متنوعی که به آلبوم تزریق کرد، بیشتر از او تمجید کردم تا انتقاد، اما این دندان بیشتر از این روی جگر بماند، کار دست چاوشی می دهد !


صدای "ok" که مربوط به تنظیم است نه صدای شخص چاوشی از نقاط جلب توجه کننده ی آهنگ است که بازهم به نظرم سنخیتی با هویت و شناسنامه ی کاری محسن ندارد ! شاید خیلی بی رحمانه باشد اما به نظرم کوشان حداد اشتباهی ست و امیدوارم محسن زودتر به این نتیجه برسد! سهم او را برای هر آلبوم نهایتا بیشتر از یک آهنگ نمی دانم !

در میانه های کار، تنظیم اندکی گوش نواز می شود اما چند ثانیه ای به طول نمی انجامد که این بیس لعنتی که انگار دست کوشان به آن منگنه شده روی "شونه هام می لرزن..." می نشیند و باقی ماجرا...

بهتر است کمی رک تر باشم: او بیشتر به درد این می خورد که آهنگهای محسن را در مغازه ها، مجالس و پاتوق ها روی دور بیندازد !! چیزی که انگار به دل چاوشی هم کم ننشسته است! مانده ام کوشان با این تفکر مدرنش چه بلایی سر آن دو آهنگ سیزده آورده است؟! به شخصه ترنس شهاب در خیانت را به هاوس کوشان در "ها" و امثالهم ترجیح می دهم.

محسن می گوید : تهیه کننده آلبوم دستش را بسته بوده و آهنگ ریتمیک را مد نظر داشته است! او سوال اینکه خب با این شرایط  اصلا چرا در آلبوم حضور پیدا کردی را با "از قبل قول داده بودم" پاسخ می دهد! از همه اینها که بگذریم، این قسمت را نمی توان هضم کرد که او چطور در پایان آهنگ 1 دقیقه کامل را به کوشان میدان می دهد و دست آخر هم هیچ!


و درست برعکس تنظیم، ترانه ی صفا و لحن چاوشی در این آهنگ عالی هستند. اجحافی که در حق ترانه ی خوب صفا شد، کمتر در کارهای محسن سابقه داشته و امیدوارم که دیگر شاهد تکرارش نباشیم! او معمولا حق مطلب را در مورد ترانه های صفا ادا می کند.

تلفظ "مونده" در پیش تو جا مونده، از آن بازیهای مخصوص و جذاب است و همچنین "هنوز"سبزه ی عیدن"تو دستات" از دیگر ثانیه های منحصر به فرد این آهنگند. تلفظ حرف "خ" حرف نوستالژیک تیفوسی ها در این آهنگ بارها گوش ها را تیز می کند! *

در پایان فکر نمی کنم حضور او در آلبوم های گروهی بیش از این به صلاحش باشد. سلام آقا،هشت و خاص، فکر می کنم کافی باشد. البته اگر هدف ارائه موسیقی بازاری و اتوبانی باشد که این حرفها آب در هاون کوبیدن است!

برای خواننده ای مثل او چندان جالب نیست که سرقفلی آلبوم های گروهی باشد، حتی اگر در تیزر به عنوان نفر اول معرفی شود، حتی اگر آهنگش سر آلبومی آلبوم شود و حتی اگر بیشترین دستمزد را در میان گروه بگیرد!


*این چنین بیرون کشیدن کلمات از دل آهنگ، شاید فقط مخصوص محسن چاوشی باشد.


http://s2.picofile.com/file/7122004408/Db_dar.gif

دیوار بی در

من مُهر پیشرفت را پای این غول بی شاخ و دم می زنم!

گانگستر بازی محسن در این آهنگ فضای وحشتناکی را در ذهن خلق می کند. گویی او وسط میدانی ایستاده و  پاها را به زمین می کوبد، انگار باید باور کرد که دوباره مثل قدیمها یکه تازی را هدف قرار داده است! از این قافیه های صفا لذت بردن کمترین کاری ست که می توان انجام داد. از این صدا، از این تنظیم، از آن آکاردئون چند ثانیه ای! یا از آن گیتار الکتریک که احتمالا اثر سیامک است.

حضور ساز بادی، اینجا بر خلاف پروانه ها با آهنگ جور است. غم سنگین و لرزاننده ی موجود در ترانه با این ساز ِ دل سوزان در اورتور آهنگ روی یک خط حرکت می کنند و شنونده را برای یک فضای مهلک آماده می کنند تا در میانه های راه کمتر اسیر بهت و حیرت شود. در کل محسن به کمک این ساز به نوعی ایرانی بودن آهنگ که در سبک راک تنظیم شده را به شنونده القا می کند!

غیر مجاز بودن این آهنگ می تواند خیلی از مسائل را در اذهان تداعی کند! به جرات می توانم بگویم این آهنگ یکی از بهترین کارهای محسن از آغاز تا کنون است و قطعا یکی از ماندگارترین ها هم خواهد شد. لحن گوش و دل را با هم می نوازد! غوغاست آقا غوغا !

صلابت به معنای واقعی کلمه در این آهنگ رنگ و معنا گرفته که اوج آن را می توان در "سر به زیر ترررر" شنید و پلک روی هم گذاشت و برایش زانو زد !

این "مگه" های پرسشی، یا "خدایا" در ابتدای ترانه، جهنم را در صدای خواننده رونمایی می کنند!


چقدر باید تحمل کرد بی عشق، مگه دنیا در و پیکر نداره؟

عزیزم عشق تو بن بست من بود، منم تا آخر بن بست رفتم

لحن محسن در این قسمتها هر دیوار بی دری را فرو می ریزد! ناز آن نفس قبل از "عزیزم"!

او دیگر ادای هیچ چیز را در نمی آورد و این چیزی ست که در همه جای آهنگ موج می زند! او خودش را بازی می کند. دیوار بی در سالهای سال، شنیدن ها دارد، به این سادگی ها نمی توان از خیرش گذشت!

شاید این جمله که بهتر است آهنگساز خودش هم تنظیم کننده باشد، در مورد چاوشی صدق کند! البته نه اینکه همه را خودش تنظیم کند چون این کار هم فضا را یکنواخت می کند و هم خودش را به اشباع خواهد رساند!

علاقه ی محسن برای تنظیم روی ترانه های صفا چیزی نیست که بتواند کتمانش کند ! انگار روحیه اش این مدلی بیشتر می پسندد، اصلا خودش هم با ما غرق می شود!


و اما صفا هنوز هم رو به جلو حرکت می کند، او هیچ ردپای سیاهی از خود باقی نگذاشته و کمتر بهانه ای دست مخاطبان اغلب وسواسی چاوشی می دهد! "دنیا ولی می گن زندون مومنه" که از حدیث امام رضا (ع) نشات می گیرد از نکات جالب و البته فاخر این ترانه به شمار می رود.


شاید بهتر باشد متاسفم بعدی را هرکس با سلیقه ی خودش گرد هم آورد. آلبوم رویایی که فعلا چند قطعه اش تکمیل شده: پروانه ها، کافه های شلوغ، دلم تنهاس، نخلای بی سر، دیوار بی در ...

راستی! بنازم به سازش، که شدیدا تشنه ی ساختن است.

نظرات 23 + ارسال نظر
MAHDI__JACKET سه‌شنبه 1 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 01:51 http://www.mchavoshifan13.blogfa.com

اشتباه نمى کنى ؟؟.....
مجوز نداشتن "نخلاى بى سر" و "دیوار بى در" رو میگم ...
فکر کنم مجوز دارن ، و یا یه شرکتایى صاحب امتیازشون هستن .
مث "نفرین به جنگ" ، که شرکت 'بشارت' صاحب امتیازشه .
‏_‏_______به هرحال مطلب جالبى بود .

نه دوست من اینها مجوز ندارند !

مرتضا سه‌شنبه 1 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 02:16

خیلی خوب و تمیز بود نوشته ات...

با بیشتر حرف ها و نتایجی که گرفته ای موافقم...

ممنون و ارادتمند

ممنونم ازت.

کاظم سه‌شنبه 1 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 09:54

سلام

هر دو اثر مجوز دارند ! این رو بنده پرسیدم

منتها سختگیری کمتری صورت میگیرد

با تشکر

دیوار بی در را که مطمئنم مجوز ندارد. من هم پرسیده ام و به جواب دیگری رسیده ام! مطمئن باشید دیوار بی در مجوز ندارد! برای این ترانه ای که حسین صفا در زمستان 89 سرود اگر قرار باشد مجوزی صادر شود، به این زودی ها نمی شود !
در مورد نخلای بی سر هم من بعید می دانم محسن حوصله ی این را داشته باشد تا برای آهنگی که بیشتر جنبه هدیه دارد، از تونل وحشت ارشاد عبور کند!

سولماز سه‌شنبه 1 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 12:19

ضمن تایید حرفهای مرتضا باید بگم این یکی از بهترین پستات بود.

زمین به آسمان دوز خیلی به دلم نشست.

ضمن اینکه اشاره ی خوبی به تنظیم های خود محسن کردی و اینکه زیادیش هم اشباع کنندست.

همه حرف هارو خودت زدی.

ممنونم.

تنظیمهای محسن این روزا از جنس خودش هستند!
ممنون.

امیـــر سه‌شنبه 1 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 17:49 http://www.chavoshiha.blogfa.com

موافقم
بعضی از حروف هستند که موزیک رو زنده نگه میدارن
همین "خدایا" گفتن که به نظرم یه "ه" هم اضافه تر داره : "خدایاه" باعث میشه هرچه گوشنوازتر هم بشه...
اما بلاخره ممکنه باهم اختلاف نظر هایی هم داشته باشیم
اگر من بخوام آلبومی رو بعد از متاسفم معرفی کنم با تراکهای خوانده شده قطعا نخلای بی سر رو ازش حذف میکنم....

"ه" در خدایا اشاره ی جالبی بود.
اختلاف نظرت هم کاملا محترم. موسیقی سلیقه است.

چاووشیسم سه‌شنبه 1 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 18:23 http://chavoshism.ir

اگر این 2 تراک بدون مجوز باشند ، پس "نفرین به جنگ" باید از یه فیلتری گذشته باشه که از طریق یک شرکت رسمی پخش میشه !


....


تشکر بابت نوشته ی زیبات ، لذت بردم :)

بله. تا آنجایی که می دانم نفرین به جنگ به صورت رسمی وارد بازار می شود !

ممنون ازت.

مهدی شجاع سه‌شنبه 1 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 22:38 http://chavoshi-century.blogsky.com

بد نبود نوشته ها.
درمورد کوشان کم لطفی کردی.
سبک کوشان رو همه میشناسن.و این به محسن برمیگرده که انتخابش کرده برای قطعات.کوشان هم قطعاتی که بهش سپرده شده رو تا اونجایی که تونسته خوب تنظیم کرده.شخصا همچین تنظیمای خوبی از کوشان رو برای هیچکدئم از اونایی که واسشون کار کرده ندیدم.برای محسن واقعا انرژی گذاشته.این دیگه دست کوشان نیس ه نمیتونه ساز زنده استفاده کنه.اینو خود محسن هم قبل از همکاری میدونسته.این کم لطفیه که بگیم تنظیم (ها) کلا چرته.قبیو دارم که خوب نیس.ولی خوب نبودنش واسه اینه که ا موضوع ترانه همخونی نداره و گرنه تنظیم رو اگر به تنهایی بگوشیم واقعا زیباس و من اینو بهترین تنظیم کوشان (جدا از هماهنگی با ترانه و صدای خواننده و...) میدونم.و بعد از (ها) ترک (حریص) .از نظر من اکثر کارای کوشان خوب بودن.این محسنه که باید بدونه کدوم قطعه رو بسپاره به کوشان تا خوب از آب در بیاره .چون میدونه که کوشان توی چه کارهایی ماهره.
در مورد دیوار بی در هم که دیگه اصلا حرفی نیس.یه قطعه با امضای پرررر رنگ چاوشی.
از زیبایی های این تنظیم که همیشه دوست داشتم تکرار شه، پیانوی از 3:35 تا 3:55 بود.واقعا لذت بردم

ببین مهدی جان اینکه تو تنظیم های کوشان را می پسندی و من نه فقط به سلیقه ی متفاوت ما بر می گردد اما اینکه فکر می کنی محسن حالا با کوشان بین المللی شده یا می شه! را سخت در اشتباهی!
اتفاقا همین تعریف و تمجید ها از حریص بود که محسن را حالا به اشتباه انداخته! اینکه من چیزی نگویم تا طرف هر بلایی خواست سر آهنگ بیاورد! کم لطفی است. اینکه محسن به یک باره دو آهنگی که قرار بود شهاب تنظیم کننده اش باشد را به یکباره و بعد از حریص! به کوشان می سپارد نشان می دهد که کجا چه خبر است!
هرکس فکر کند این کوشان بود که محسن را به خودش بازگرداند سخت در اشتباه است! محسن فقط و فقط با لحن خودش به خودش برگشت! کوشان بیشتر نقش چاشنی را در حریص داشت تا آتش را تند تر کند.
من کوشان را در کارش ضعیف نمی دانم اما معتقدم تنظیمهایش با حس و حال چاوشی ای که من در ذهن دارم، جور در نمی آید.
نمی توانم هضم کنم که آهاری با آن تنظیمهای ماندگار نیلوفر بیرون گود باشد ولی...
پیانو رو اساسی خوب اومدی!

فربد ( چاوشی دانلود ) سه‌شنبه 1 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 23:49 http://chavoshi-dl.blogfa.com

سلام دوست عزیز ......
ممنون از وبسایت پر محتوات ........
من هم از چاوشی می نویسم ...... مشتاقم برای تبادل لینک ...
اگر افتخار می دید... بسم الله .....

ممنون. لینک شدید.

peak of luck چهارشنبه 2 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 11:07 http://www.iandchavoshi.blogfa.com

سلام
نوشته ی فوق العاده ای بود و واقعا لذت بردم از خوندنش...

بذار یه تیکه از خوبی "ها" رو هم بگم...
عاشق اون "هــــــــا"ی بلندی ام که تو ثانیه های [1:56 تا 1:59 ] و [3:56 تا 4:02 ] محسن میگه...!

دیوار بی در و نخلای بی سر هم فقط باید گوش کرد و لذت برد و حرفی نزد...
اما در مورد مجوز ، محمد جان شما از خود محسن پرسیدی و گفت این دو ترک مجوز ندارن؟
این شرایط جواز محسن رو باطل نمیکنه؟
یا بهتر بگم برای محسن مشکل آفرین نمیشه؟
یادم نمیره چه زجری کشیدیم ما و محسن (البته محسن که خیلی بیشتر) برای مجوز یه شاخه!

بله من دیوار بی در رو پرسیدم. نخلای بی سر رو هم بعید می دونم.
البته نخلای بی سر مشکل خاصی نداره اما فرستاده نشده واسه اخذ مجوز...

نه مشکل خاصی ایجاد نمی کنه ان شالله... البته اگر تعداد آهنگهایی مثل دیوار بی در (بدون مجوز) زیاد بشه قطعا می تونه مشکل آفرین باشه!

مهدی شجاع چهارشنبه 2 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 16:13 http://chavoshi-century.blogsky.com

محمد جان من نه حرفی از بین المللی زدم نه اینکه چه کسی محسن رو به خودش برگردوند.و همینطور از 13 و درستیه کار محسن در سپردن تنظیم به کوشان.
همین که میگی کوشان توی کار خودش ضعیف نیس یعنی کوشان کار خودشو بلده و من هم به همین اشاره کردم.(متن رو درست میخوندی).
اتفاقا من با نظرت در موردهایی که من ازشون حرفی نزده بودم موافقم :) کوشان ربطی به برگشتن محسن نداشت،محسن اینجوری بین المللی نمیشه،فضای کاری کوشان درصد کمی با چاوشی سازگاره ، و همینطور حرفات در مورد آهاری.
بازم میگم این بستگی به محسن داره که چه قطعه ای به کوشان بده.آهنگسازباید بدونه چه تنظیمی واسه کار خوبه.

ضعیف نیست اما به نظرم اصلا تنظیماش با حس و حال محسن خیلی جور نیست. نهایتا همون یک آهنگ واسه یک آلبوم که گفتم به قول خودت درصد کمی.
خوشحالم که فکر نمی کنی کوشان دلیل برگشت محسن بود.

فربد ( چاوشی دانلود ) چهارشنبه 2 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 16:14 http://chavoshi-dl.blogfa.com

سلام
خیلی ممنون از لینکت ......
شما هم لینک شدید ....
بازم ممنون

خواهش.

علی چهارشنبه 2 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 22:46 http://chavoshioon.blogfa.com

لعنت بر ماهیت مجوز و آنکه قرار است مجوز بدهد یا نه. اصلن لعنت بر تفکری که لزوم مجوز از آن بیرون می‌چکد (درهرکجای دنیا)

اتفاقن محافظه‌کار است، خیلی هم محافظه‌کار است. مگر الان رادیکال شده که بگوییم او دیگر محافظه‌کار نیست؟ رادیکال پیش‌کش، او حتا رفتار یک هنرمند معمولی را هم ندارد. هنرمند هم اینقدر خنثا و بی‌بو؟

اشتباه نشود. من از او انتظار ندارم مسائل سیاسی و اجتماعی تند و تیز بخواند. شاید یک زمانی این انتظار را داشتم (مخصوصن زمانه‌ای که کارش را به صورت آلترنتیو شروع کرد یا حرف از راک آلترنتیو بود!) اما با دیدن اغمای این هنرمند در چالشی‌ترین دوران، از او انتظاری فراتر از "نخلای بی‌سر" به عنوان یک ترک بی‌مجوز ندارم. شاید به همین دلیل است که تو این عنوان فرعی را برای مطلبت برگزیده‌ای: «وقتی چاووشی دیگر محافظه کار نیست» اما باید بدانی و بدانیم که او مادامی که اینجاست، مادامی که کنسرت نداده و عقده‌های هنری‌اش تمام نشده‌اند، قصد عصیان ندارد، چرا که نمی‌خواهد تمام بشود. و این یعنی او هنوز محافظه‌کار است.

اگر این کامنت را مناسب نمی‌بینی می‌توانی حذفش کنی.

ممنون (:

منظور من این بُعد محافظه کاری نبود. منظورم بیشتر این بود که او روی اینکه آهنگهایش مجوز بگیرند و منتشر شوند حساس می زد اما در چند ماه اخیر خلاف جهت عادت خودش حرکت کرد.
برای مسئله ای که می گویی، باید دغدغه های ذهنش را بررسی کرد. اینکه او می ترسد آهنگی با موضوع "دردهای مردم" منتشر کند یا اصلا علاقه ای ندارد یک سوی ماجراست! اما طرف دیگر این است که دغدغه ی او از خواندن چیست؟ به نظر من محسن چاوشی را حوادث درون زندگی اش به این سمتی که الان هست کشانده و من به همین خاطر از او انتظار "فرهاد" زمانه ی خودش را ندارم!
اگر او برای جنگ می خواند به این خاطر است که روزگاری جنگ دغدغه ذهنش بوده. حداقل من این طور برداشت می کنم.
تا این لحظه وبلاگ ما هیچ نظری را حذف یا ویرایش نکرده مگر در مواردی نظر حامل مسائل "غیر اخلاقی" آن هم از نوع شدید بوده باشد!
من از بحث و تبادل نظر پیرامون محسن چاوشی لذت می برم.
ممنون از تو.

abc جمعه 4 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 23:50

سلام محمد عزیز
مثل همیشه از نوشته های شما لذت بردم.قصد چاپلوسی ندارم ولی به نظرم شما درک بالایی نسبت به آثار محسن داری.

خود محسن هم میدونه و قبول داره که " ها " اون چیزی نیست که میخواد و میخوایم.وقتی در جواب به انتقادم به این سبک جواب میده صبور باشید یعنی خودش هم راضی نیست و مسائل دیگه ای هم دخیل هست.محسن چاوشی باید دغدغه ش این باشه نکنه تنظیم های آلبوم قدیمی بشه و مجوز و این حرفها ...؟؟

گفتنی ها رو گفتی فقط یک مطلب هست که نظر شخصی بنده ست.
محسن خیلی در تکنیک آواز قوی شده.کم پیش میاد خواننده ای با این قدرت خوانندگی چنین احساسی در آهنگسازی داشته باشه.به نظرم تنظیم کننده های فعلی که برای محسن تنظیم میکنن کوچک هستند.میدونم با این حرفم مخالفی ولی حتی شهاب هم دیگه در حد محسن نیست.محسن سبقت عجیبی از تنظیم کننده هاش گرفته.منکر تنظیمهای زیبای شهاب نمیشم ولی دوران متاسفم تموم شده و دوره ی جدیدی برای محسن در موسیقی آغاز شده.دیوار بی در گواه این حرفمه.

ای وای که چقدر دلم برای محمد رضا آهاری و تنظیماش تنگ شده ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ

موفق تر باشی رفیق

به نظرت احترام می گذارم.
در مورد شهاب(بدون تعصب): به نظر من محسن اخیرا میدون درست و حسابی به شهاب نداده. من مطمئنم آلبوم سیزده یکبار دیگه خیلی چیزارو واسه خود محسن ثابت می کنه.
محسن فقط از تنظیم کننده های ایران جلو نیست بلکه از موسیقی ایران پیشی گرفته. من همیشه در رویاهایم همکاری محسن را با "اروین خاچیکیان" گره می زنم!
و اما آهاری!
محسن به من گفت برگشته و من به شدت بی تابشم.حس و حال تنظیم های یه شاخه نیلوفر با تمام آلبوم های محسن فرق داره و این فرقش عجیب منو ارضا می کنه! با اینکه متاسفمو بیشتر از همه دوس دارم اما یه شاخه یه حس و حال زلزله داره واسم.
ممنون فرهاد جان.

sana پنج‌شنبه 10 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 15:36 http://chavoshi-worshipper.blogsky.com/

نوشته ی خوبی بود به اکثر مسائل پرداخته شده بود.
هر چند بیشتر موشکافی لحن چاووشی به چشم خورد که از خصیصه های نوشته های چاوشر است!
قبلن هم گفتم! نخلای بی سر یک تجربه ی خوب،دیوار بی در یک تکرار از یک تجربه خوب و موفق و "ها" هم چیزی که میتوانست بهتر باشد (البته نه اینکه خوب نیست...خوبتر!).
ممنون ...

لحن و تنظیم جایگاه ویژه ای برایم دارند.
در مورد "ها" باید بگویم من صفت خوب را برای این آهنگ زیادی می دانم!
ممنون ازت.

نوید پنج‌شنبه 10 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 18:33

سلام مرسی از آنالیزت . . .
اون ساز بادی اول آهنگ "دیوار بی در" یه نوع ساز کردی به نام "دوزله" ست که در گذشته تو عروسی ها بهمراه "دهل" نواخته میشده .

نمی دونستم اسمش رو و اتفاقا یک جا هم یه بحثی شد و کسی نمی دونست اسم ساز رو. ممنون بابت اطلاعت.

پاکزاد - ماسوله شنبه 12 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 01:34

سلام محمد جان

با نظرتون درباره (نخلای بی سر) و (دیوار بی در) کاملا موافقم و لحن محسن توی دیوار و نخلای بی سر بی نظیره

اما (ها) از نظر ترانه عالی بود و ملودی خوبی داشت تنظیم کوشان هم از نظر فنی و متفاوت بودن واقعا حرفه ای بود اما از نظر حسی با نظر شما موافقم که نتونست با ترانه صفا و خوانش محسن همسو بشه و اینم قبول دارم که کوشان برای کارای بازاری بسیار بهتره

ما هواداران این رو هم نباید فراموش کنیم که یکی از علت های موفقیت حریص در کنار بازگشت لحن محسن و متفاوت بودن ترانه ها تنیم های متفاوت و جذاب کوشان هم بود - باید قبول کرد که کوشان سطحش از محسن ما بالاتره و به قول محسن به کیفیت جهانی رسیده - میکس و مسترینگ حریص هم که عالی بود و محسن بهم گفت که از میکس ها بسیار راضیم

در آخر باید بگم محسن باید خودش از هرکسی در جای خودش درست استفاده کنه - با اینکه تنها تنظیم قطعه (حریص) برعکس ۳ قطعه ای که کوشان در آلبوم حریص تنظیم کرده بود افکت های جدی تری داشت اما من تنظیم های چمدون..غیر معمولی و زیبایی رو به این دلیل می پسندم که محسن می خواسته فضای حریص شادتر باشه و متفاوت که انصافا هم کوشان خوب کار کرد و برای محسن از همه بهتر کار کرد - تنظیم های هاوس و ترنس هم در فضای جهانی و اصلیشون پر از سمپل های شوخ هست

به قول مدیر وب رسمی کوشان حتما محسن خودش از این تنظیم شوخ در (ها) خوشش اومده اما من (ها) رو قطعه ای عالی نه اما خوب می دونم و دلیل هم اینه که ترانه و لحن عالی هستن

نوشته هاتون واقعا زیباست و به خوبی با فضای کاری محسن آشنا هستید

حضور کوشان حداد فقط برای جلب توجه کردن حریص موثر بود نه برای من نوعی.
کوشان از محسن جلوتر است؟ مخالفم. منکر خلاقیت او نیستم اما او را جهانی هم نمی دانم. گذر زمان نشان خواهد داد که کدام آهنگها بیشتر در اذهان باقی می مانند!
محسن چطور در 70،80 آهنگ قبلی شوخ نبود ؟ مثلا تنظیم غیر معمولی چیز چندانی برای شنیدن ندارد و کاملا مشخص است که به چه منظور به آلبوم تزریق شده است.
شما تنظیم "ها" را در خاص خوب می دانید، اما من تنظیم "به دادم برس" را ترجیح می دهم.
ممنون از شما به هرحال همان طور که بارها گفته ام سلایق متفاوتی وجود دارد و شاید محسن علاقه دارد با بیشتر آنها ارتباط برقرار کند.

علی۱ یکشنبه 13 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 19:00 http://www.bibbax.blogfa.com

زیبا بود. خوشم آمد.

منتظر آهاری هستیم...

شدید منتظرشم.

پاکزاد - ماسوله یکشنبه 13 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 23:43

سلام مجدد... اشتباه نکنید

من خودم بهترین قطعه و بهترین تنظیم رو در خاص قطعه (به دادم برس) می دونم - منظور من این بود که کوشان تنظیمش در (ها) نسبت به تنظیماش در حریص متفاوت بود و اینم گفتم که مناسب ترانه و خوانش پراحساس محسن نبود

و اگر هم ترانه (ها) به صورت اسلو خونده می شد عالی می شد

در مورد غیرمعمولی هم با اینکه ازش استقبال شد منم نمی دونم چرا وجود قطعه شیش و هشت در هر آلبوم یک امتیاز محسوب می شه - محمد جان منم مثل خودت از مخاطبای عام محسن نیستم ولی غیرمعمولی صرفا برای جذب مخاطب عام هست که باید قبولش کنیم

به این دلیل گفتم کوشان سطحش از محسن بالاتره که مقام جهانی آورده و خود محسن هم بهم گفت که کوشان به کیفیت جهانی رسیده و این رو تنها من نمی گم و منم از روی شنیده ها و مستندات این رو گفتم وگرنه من تنها هوادار چاوشی ام و در تنظیم هم شهاب اکبری رو بیشتر از تمام تنظیم کننده ها دوست دارم اما آهاری هم در خنده و دلشوره و حتی گاهی در یه شاخه نیلوفر غوغایی به پا کرد و متاسفانه فعلا خبری ازش نیست


بیوگرافی کوشان حداد معروف به مغز موسیقی الکترونیک:

کوشان حداد متولد اسفند ۱۳۵۸ در تهران میباشد


تک فرزند و دارای همسرمیباشد- ساکن میرداماد تهران


دارای لیسانس مهندسی صنایع و تسلط به زبان انگلیسی

بارزترین ویژگی اخلاقی او اروم بودنش میباشد


کمی خجالتی .............عصبانیتش را کسی نمی فهمد


خواننده و اهنگساز محبوبش امیاemya می باشد


نویسنده وگروه موسیقی محبوبش استفان کینگ واسکوتر می

باشد

کوشان موسیقی را در دهه ۷۰ اغاز ودر سال ۷۷


وارد دنیای موسیقیبه صورت حرفه ای شد


کوشان از معدود موزیسینهای بین المللی کشورمان میباشد


که با شرکت در مسابقات مختلف رتبه ورنکینگ موسیقی ایران را بالا برده است


کوشان تا به حال ۴بار در مسابقات بین المللی شرکت کرده است


که کسب مقام نهم - چهارم - وکسب مقام اول ۲بار درسالهای


۲۰۰۷ - ۲۰۰۸ حاصل تلاش او میباشد

کوشان به همراه مهران عباسی
در طول 3 سال در مسابقات بین المللی وایپ زون روسیه در سال اول مقام نهم دنیا در سال دوم فعالیت مقام چهارم دنیا و در سال سوم با رمیکس آهنگ scandalous مقام اول دنیا در بین 2000 رمیکس رو بدست آوردن و هر دو چهره های شناخته شده ای در دنیا هستند

----------------------------------------

یه سوال محمد جان : شما دوس داری که محسن بازم خیانت و نفس بریده و ترنس های گذشته رو تکرار کنه یا اینکه مثل من دوس داری ساز زنده هم توی ترنس ها و هاوس ها باشه تا حس کار زیاد بشه؟؟؟

ولی اینم باید در نظر بگیری که این تجربه تنظیم های شوخ برای حریص خوب بود اما منم مثل شما با ادامه روند تنظیمه های شوخ مثل (ها) موافق نیستم

در مورد بالاتر بودن سطح محسن هم باید بگم من براساس مستندات گفتم ولی شاید من اشتباه کردم و این مقایسه درستی نبود







-ممنون بابت اطلاعاتت در مورد کوشان. برام جالب بود و برای این افتخارات تحسینش می کنم اما این تغییری در سلیقه ی من به وجود نمی آورد.
در مورد شهاب معتقدم محسن در چند سال اخیر به او میدان کافی را نداده است. (البته این را الان که هنوز سیزده منتشر نشده می گویم)
-معتقدم در زمان انتشار یه شاخه متاسفانه به دلیل تغییر ناگهانی لحن محسن، تنظیم های احساس برانگیز آهاری، قربانی شدند.
-در اینکه موسیقی ما به جایی رسیده که آهنگ شیش و هشت لازمه ی یک آلبوم شده شکی نیست، البته من مخالف تنوع نیستم و از غیر معمولی هم متنفر نیستم و شاید خیلی وقتها تمایل به شنیدنش داشته باشم.در واقع اینکه محسن خیلی درگیر این نوع موزیک شود بیشتر مرا نگران می کند.
-در خیانتِ متاسفم از ساز زنده استفاده شده." گیتار الکتریک".
من قطعا موسیقی با ساز زنده را ترجیح می دهم، مخصوصا با سازهای ایرانی.

MAHDI__JACKET چهارشنبه 16 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 17:18 http://www.mchavoshifan13.blogfa.com

سلام محمد جان .
من هم یک چاوشى نویس هستم و از همون اوایل که وبلاگم رو ایجاد کردم ، وبلاگ خوبت رو توى پیوند هاى وبلاگم قرار دادم . اگه دوست دارى ، "یک چاوشى باز" رو لینک کن و هر چند وقت ، یه سرى بهم بزن .
متشکرم

ممنون. لینک شدی.

MAHDI__JACKET شنبه 19 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 16:25 http://www.mchavoshifan13.blogfa.com

با سلام .
"یک چاوشى باز" ، با مطلبى جدید ، به روز است .
در صورت تمایل ، دیدن فرمایید .
متشکرم

[ بدون نام ] شنبه 26 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 09:01

بنظرم اگه کابوس رو گوش کنید که قدیمی هستو ظاهرا میکس و مستر هم نشده نظرتون یکم عوض میشه .اینه احساس ناب محسن چاوشی.بی حاشیه پر احساس دلنشین...

این آهنگ قرار بود در آلبوم یه شاخه نیلوفر باشد که حضورش منتفی شده بود و حتی فکر می کنم قرار بود دوباره تنظیم شود که...
برای ما که شنیدن آهنگ های محسن به هرحال جذاب است، اما تنظیم این آهنگ چیز خاصی برای گفتن ندارد و دلیل آن هم اتود بودنش هست.

مهران پاکزاد - ماسوله چهارشنبه 30 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 18:41

سلام محمد جان

به نظرم ترانه و خوانش محسن توی تراک کابوس خیلی خوبه و با وجود غم عمیقی که توی ترانه هست محسن بازم مثل آلبوم متاسفم بغض کرده و خبری از ناله نیست..راستی تو کابوس صدای محسن مثل گذشته و تعدادی از ترک های حریص بم هست و زیبا و دلنشین

کاش می شد محسن این تراک رو بده به شهاب اکبری تا تنظیمش رو کامل کنه...فضاسازی ها و ریزه کاری های شهاب حرف نداره البته می گن همین تنظیم اتود هم از شهاب اکبریه

من احساس می کنم آکوردهایی که محسن روی شعر کابوس گذاشته تکراری یا حتی کاور هست و همش فکر می کنم یه جایی از یه خواننده دیگه شنیدم...نظرت چیه آقا محمد؟؟؟؟

راستی من بیت اولی که آقای جاسمی خوند رو متوجه شدم اما بیت بعدیش رو نه:

دو سه روزه که بوی گل نمی یاد / صدای چهچهه بلبل نمی یاد

این بیت بالا رو متوجه شدم اما بیت بعدی رو نه...چی می خونه؟؟؟؟

به نظرم کلمات بپرسید و باغبون توی مصراع دوم و چهارمش هست؟؟؟؟

آهنگ حس خوبی داره ولی خیلی تاپ نیست، بیشتر برای رفع کُتی خوبه!
خوانش محسن هم خوبه به نظرم اما این آهنگ یه آهنگه اتود هست و امتیازش برای محمد جاسمی فکر کنم باشه.
محسن خیلی کم از آهنگهای خواننده های دیگه الهام میگیره. مثلا به نظرم از رگبار برای خنده الهام گرفته بود. واسه کابوس بعید می دونم.
بیت دوم:
روید از باغبون گل بپرسید
چرا بلبل به سیر گل نمیاد

مونا دوشنبه 18 مهر‌ماه سال 1390 ساعت 03:20

من اولین باره که به وبلاگت سر می زنم گرچه که آشنائی کامل دارم با شما از سایت فنز.خیلی عالی نوشته بودی به دور از غرض ورزی و با رعایت انصاف. به همه مسائل هم پرداخته بودی.
خیلی خوشحالم می بینم که نظرم با شما و چاووشیست و بقیه بچه ها یکیه و انگار همه مون متوجه تغیرات صدا و لحن محسن شدیم. مخصوصا تو نخلای بی سر و اوجش تو دیوار بی در. خیلی قشنگ توصیف کرده بودی. اصلا به نظر من محسن اینقد صداش و نحوه خوندش مثل سابق ناب و منحصر به فرد شده که تو ثانیه های پایانی دیوار بی در دیگه نمی شه تمایزی بین صداش و اون گیتار الکترونیک محشر قائل شد. دقیقا صداش همون خش و زخم گیتار الکترونیک رو داره و با هم یکی شدن در حالیکه محسن داره میگه "این غیر ممکنههههههه"
در مورد کوشان هم با اصل حرفت موافقم و اینکه گفتی چیزی نداره به محسن اضافه کنه. ولی یادمون نره حریص با چند تا از تنظیم های همین کوشان بود که اینقد گل کرد و وحشت هوادارا رو از شنیدن یه ژاکت دیگه از بین برد. بر خلاف نظر تو من فکر می کنم کوشان کاملا روح موسیقائی محسنو درک کرده و دقیقا می دونه محسن چی می خواد ازش. شاید نتونه براش شاهکار
خلق کنه ولی می تونن همکاری های خوبی داشته باشن.
ببخشید خیلی حرف زدم ;)

ممنونم.
در مورد کوشان فقط بگویم که شاید او ضعیف نباشد و حداقل اینکه خیلی با سلیقه ی من جور در نمی آید. فعلا که انگار محسن خیلی علاقه پیدا کرده به "بازار" !

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد