ظهر عاشقی

هو


باز هم ایام محرم آمد و شور حسینی در دلها غوغا می کند. و مشتاقم می کند که راجع به سلام آقا بنویسم. آلبومی که دومین تجربه ی گروهی محسن چاوشی بود. خوب یادم است زمانی که آهنگ ظهر عطش پخش شد سراپا حیرت بودم. محسن می خواند و من مسخ طنین و ترانه اش. ملودی اش که مو را به تن راست می کرد. با خودم می گفتم: آفرین پسر، همینه! اما طولی نکشید که توی ذوقم بخورد و آن همه شادی تبدیل به یاس شود. آری غدیرخون را می گویم. کاری به صدا و لحن ندارم، فعلا حرف از ترانه است. عنصری که این روزها در موسیقی جای خود را از دست داده و هر نوشته ی قافیه داری را به زور ملودی به خورد مردم می دهند! (البته این جمله در مورد ترانه ی غدیرخون صدق نمی کند) چندبار گوش کردم؛ ظهر عطش، غدیر خون، ظهر عطش، غدیر خون،... خدایا این کجا و آن کجا؟ به راستی روح استاد آغاسی شاد. با تمام سلول های بدنم ستایشش می کنم. آنجا که می گوید: در ظهر عطش مگر چه دیدی/ کز جام جهان نظر بریدی، دلم می خواهد به افتخارش بایستم و کف بزنم. ای آب حیات دین احمد... بی نظیر چیزی جز این است؟ اوجش آنجاست که امامان را به منظومه ای تشبیه می کند که حسین (ع) چون زهره، درخشان ترین است.


سلام آقا


می دانم که هدف محسن جلب رضایت تمامی اقشار است. اما گاهی برای پیشرو بودن و ارائه ی یک فرهنگ و نگاه جدید باید اذیت ها را به جان خرید. مگر چندبار این اتفاق می افتد که آلبومی گروهی در رثای سالار شهیدان ارائه دهد؟ با احترام به تمامی علاقه مندان به آهنگ غدیرخون، به نظر منِ کمترین این ترک فقط و فقط ذکر مصیبت است. و خدارا شکر در مملکت گل و بلبل دکان مداحان به اندازه ی کافی پررونق است! پس چه لزومی به مداحی محسن چاوشی است؟ آن سینه زنی های آخر کار که دیگر نور علی نور است. تا کی می خواهیم بر سر و سینه ی خود بکوبیم که چشم تموم دنیا گریون بشه/ وای اگه شام غریبون بشه؟! در آن طرف دلم پر می کشد برای آن آکاردئون آخرکار. این نوا بوی افتخار می دهد. بوی شادمانی برای داشتن مردی چون حسین (ع) در میان آدمیان. و تداعی گر صحنه ی پر افتخار عاشوراست. آن هنگام که مردانی از جنس انسان و با روحی خداگونه عروج کردند. به خدا وقت آن رسیده که به این حماسه با افتخار نگاه کنیم نه با ترحم و دلسوزی.


پی نوشت: جسم فانی زیر خاک می پوسد اما روح آزاده در یادها می ماند. پس بیایید به جای گریه بر تن زخمی اش به آزادگی اش افتخار کنیم.

نظرات 20 + ارسال نظر
ایلیا دوشنبه 14 آذر‌ماه سال 1390 ساعت 20:38

به نام خدا
سلام

من با آهنگهای محسن چاوشی زندگی کردم
اصلا انگار تمام آهنگاش رو از زبون من خونده خیلی عجیبه....
شعراش
غم تو صداش
امیدوارم تو این دنیا و اون دنیا موفق باشه

javad چهارشنبه 16 آذر‌ماه سال 1390 ساعت 00:19

121 دوران و همیشه در هنوز ها! خسته نباشی...
همونقدر که پست تمیز بود،پی نوشت تمیز تر...
لذت بردم
همونطور که اطلاع داری سلام آقا برای بار دوم پخش سراسری شد...

کاورش بد جور به دلم نشسته....

بازهم خسته نباشی....
ارادتمند

یاغی چهارشنبه 16 آذر‌ماه سال 1390 ساعت 01:19

خیلی مغرضانه مینویسین خانم سولماز .... به خداوندی خدا قسم تظاهر به روشن فکری در جامعه برتری نیست ...

Mohammad چهارشنبه 16 آذر‌ماه سال 1390 ساعت 13:53

به نظر من ترانه ی راه کربلا به مراتب زیباتر از غدیر خون بود. در کل ناله های محسن در قسمتهایی از غدیر خون اصلا جالب و جذاب نیست.
نمی توان منکر استثنایی بودن ترانه ی ظهر عطش شد و به نظر من محسن هم حق مطلب را در مورد این ترانه، با فضاسازی و صدای متناسب ادا کرده است.
چند سالی هست که به واقعه ی عاشورا افتخار می کنم و الان هم به این افتخار کردن افتخار می کنم.
مرسی سولماز.
برای یاغی:
برای من جالب است که شما در مورد این نوشته اینقدر نیمه خالی را می بینید و به راحتی به نویسنده ی مطلب تهمت( تظاهر کننده زده) می زنید! و برعکس در آهنگهای محسن یا بحث دیگر این مطلب( واقعه ی عاشورا) دوست دارید نیمه پر را ببینید!
دوست من بهتر نیست بستری فراهم شود که هر انسانی در هر فضایی اجازه ی اظهار نظر داشته باشد؟ ما می توانیم نظرات مختلف را بخوانیم یا بشنویم و به آن احترام بگذاریم حتی اگر آن مطلب نقطه مقابل اعتقادات ما باشد. قصد بحث و جدل در این زمینه را ندارم. توصیه ی دوستانه ای بود و بس. در پناه حق

مهدی شجاع چهارشنبه 16 آذر‌ماه سال 1390 ساعت 22:11

منم همون روز همین حس تو رو داشتم.
ظهرعطش واقعا متن فوق العاده ای داره.ملودی و همه چیز عالی.
و کاش غدیر خون به صورت تصویری پخش میشد تا حداقل صدا تصویر باهم تاثیر بیشتری بذارن.
ظهر عطش اولین آهنگ بعد از شاهکار نیلوفر بود

یاغی پنج‌شنبه 17 آذر‌ماه سال 1390 ساعت 11:56

برای آقای سعیدی که همیشه خدا در پشت دوستان در می آید:
وقتی متنی غرض ورزانه نوشته میشود سکوت باید اختیار کرد؟ چطور زمانی که فلان کس در عالم هنر از روی غرض ورزی از محسن چاوشی انتقاد سوزنده میکند ( که میدونی منظورم چه کسانی است ) شما دوستان ساکت نمینشینید و به نظرش احترام نمیذارید؟
مسائل رو با هم قاطی نکنیم.

javad پنج‌شنبه 17 آذر‌ماه سال 1390 ساعت 13:44

یاغی عزیز
دلیل یا سلسله دلایل منسجم و قاطعی برای شما موجود نیست، و دلیلی هم ندارد موجود باشد. حال آن که در مورد هنری مثل موسیقی که قواعد، ساختار، اصول و مفاهیم زیباشناختی و ژانر ها و سبک های زیادی دارد، معیارهای زیادی هم برای بررسی نقاط قوت و ضعف یک اثر وجود دارد
این نوشته و امثالهم که از نظر شخص شما غرض ورزانه است نقد نیست،و فقط نظر شخص نویسنده است...
واقعا ادراک این قدر پایین است که برای هر نوشته ای پی نوشتی ذکر شود که نظرات شخصی اند...
محسن چاوشی کسی است
که سالها تمرین و ممارست را پشتوانه قریحه خدادادی قرارداده و فضاهای زیبایی را با تنوع ریتمیک می تواند خلق کند...
ما هم مثل شما هوادار اوییم و من غرضی در این متن ندیدم که ستایش هم دیدم...
فقط یک نقطه ی ابهام دارم:که شخص شما دنبال چه هستی با این قبیل مخالفت ها... اسمت را هم نمینویسی که بدانیم از محضر کدام استاد موسیقی فیض میبریم،باکی داری آیا؟

این ها را نوشتم چون با شناختی که از نگارنده های این وبلاگ دارم
میدانم برای موسیقی محسن چاوشی حرمت قائل اند...
و یادت نرود همیشه اثبات هواداری در تمجید نیست و به قول دوستی اگر هواداریم حال میکنیم گاهی اوقات موی دماغ هم باشیم...

علیرضا پنج‌شنبه 17 آذر‌ماه سال 1390 ساعت 13:47

نوشته ى خوب و زیبایى بود .
اما یه نکته :
‏"رسا" اشتباهه و "رثا" درسته .
لطفا اصلاح کنید .

ممنونم از تذکرتون. اصلاح شد.

MAHDI__JACKET پنج‌شنبه 17 آذر‌ماه سال 1390 ساعت 20:45 http://www.mchavoshifan13.blogfa.com

منم حس عجیبى نسبت به "ظهر عطش" دارم .
اولین بار ، سلام آقا رو با خونوادم شنیدم . . . وقتى رسید به ظهر عطش ، ناخودآگاه از چشام اشک میومد . . . اصلا نمیتونستم خودمو کنترل کنم .
فوق العاده ست این قطعه . . .
اما خب ؛ غدیر خون ، راه کربلا و یادگار حیدر هم زیبا هستن .
ممنون بابت این متن . . .

امیـــر جمعه 18 آذر‌ماه سال 1390 ساعت 18:17

صدایش می آید...

بیهوده گو جمعه 18 آذر‌ماه سال 1390 ساعت 21:08 http://www.bibbax.blogfa.com

متن خوبی بود

راه کربلا را بیشتر می پسندم...

یاغی جمعه 18 آذر‌ماه سال 1390 ساعت 23:23

برای آقای دینمحمدی که انگار قراره دوستان نوبتی جواب من رو بدند :
من هم هوادار نگارنده مطلبم و دوست دارم موی دماغ او شوم.
ضمنا شما هم بلدید با کلمات خوب بازی کنید . از چینش مسحورکننده کلماتتان استفاده میکنیم . آورین :)

امیـــر شنبه 19 آذر‌ماه سال 1390 ساعت 13:35

جای خالی تمثالش(!) روی کاور برایم جذاب تر از نوع خوانشش بود!
البته به شخصه از غدیر خون بدم نمی آید اما ظهر عطش حس و حالش متفاوت است
درضمن باید این را هم درنظر گرفت که کلن در آن آلبوم تراک های چاوشی در مقام دوم قرار داشتند و آنگونه که باید نبودند...
تشکر بابت یادآوری گذشته و مناسب آن با این ایام

بهادر شنبه 19 آذر‌ماه سال 1390 ساعت 23:11

خوب بود ، اما فقط خوب !
خاصیت کارهای مذهبی و مناسبتی این است که حتی اگر یک بیتش از روی اخلاص خوانده نشود کل کار را خراب می کند ، حداقال محسن هرچه را خواند از روی اخلاص بوده و موفقیت بیشتر برخی به علت سلیقه هاست.

این کامنت را هم گذاشتم تا دوستان بیننده بدانند من هنوز بهادر هوادار محسنم و شما هم همچنان دوستانم.
وب مستر بهادر نیست بلکه آقای شمس است ، بهادر همیشه در کنار هواداران می ماند.

ممنونم بابت کامنتت. خوبه که این دو مقوله رو از هم جدا مى دونى بهادر.
همیشه موفق باشى.

MAHDI__JACKET سه‌شنبه 22 آذر‌ماه سال 1390 ساعت 16:50 http://www.mchavoshifan13.blogfa.com

وقتی یک چاوشی باز ، تلنگر می زند . . .
لطفا ، هم اکنون ، به "یــک چـــاوشـی بــاز" بیایید .
با تشکر
www.mchavoshifan13.blogfa.com

علیرضا جمعه 25 آذر‌ماه سال 1390 ساعت 19:28

قضیه ى مــزن جاوووژى چیه ؟؟!

قضیه ای نداره،شاید یه نوع ادبیات باشه یا شایدم عیب از ذهن من باشه! یا خیلی شایدهای دیگر !
هرکسی که می تونه ی برداشتی داشته باشه.

ALIREZA 77 شنبه 26 آذر‌ماه سال 1390 ساعت 14:48

چرا تمام کسایی که شیفته ی چاوشی هستن. . .،بهداد رو هم دوست دارن؟‏!‏‏!‏‏!‏
من‏...‏!‏،شما...‏!‏‏!‏،بقیه چاوشیون...‏!‏‏!‏‏!‏
واقعا چرا...؟؟‏!‏‏!‏

به نظرم حامد هم توی بازیگری حرف های زیادی برای گفتن داره و ی آرتیست واقعیه.
البته این موضوع خیلی ارتباطی با وبلاگ ما نداره. به هرحال ممنون.

جواد شنبه 26 آذر‌ماه سال 1390 ساعت 17:49

دیوونه ی این تیکه هاتم...
تداعی یک کودکه که تازه زبونش راه افتاده..قشنگ بود
بچگی و بچگیا تموم شد...

تعبیر جالبی بود.

ALIREZA 77 دوشنبه 28 آذر‌ماه سال 1390 ساعت 16:44

سلام...
چه جالب‏!‏‏!‏،بچه داداش من هم که 4 سالشه،محسن چاوشی رو همینجوری که شما نوشتید میگه‏!‏‏!‏

بینام یکشنبه 14 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 01:38

سلام
یه چیز جالب برخی سایتا که همه می دونن کدوما کدوما هستن با یه ریمیکس مخاطب فریب ترانه غدیر خون محسن چاووشی رو منصوب به کسی غیر از امام حسین می دونن !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
وا عجباااااااااااااااااااااااااااااااااا

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد