ماندگار

برای مردی که شاید سایه اش هم از اینجا نگذرد !

او هم یک مرداد ماهی ست منتها مدل 53 اش. فردی تحصیلکرده (البته نه در زمینه موسیقی) و کمی تا قسمتی روشن فکر که تجربه ساخت موزیک ویدئو را هم در کارنامه اش دارد. برخلاف آنچه که بروز می دهد، احساس قوی ای دارد. در دو آلبوم یه شاخه نیلوفر و ژاکت مجموعا 15 آهنگ را برای چاوشی تنظیم کرده و بعد از آن هیچ ردپایی از خود به جای نگذاشته است.

طراحی زیبای کاور یه شاخه نیلوفر یکی دیگر از خلاقیت های هنری وی را به اثبات می رساند. این طراحی را تا این لحظه، با در نظر گرفتن محدودیت هایی که معمولا فقط در کشور ما وجود دارد ! بهترین و حرفه ای ترین طراحی انجام شده نه تنها در میان آلبوم های چاوشی بلکه در کل موسیقی ایران می دانم. وقتی برای مجوز دادن، حتی به رنگهای یک طراحی هم ایراد گرفته می شود، باید بیشتر خلاقیت او را ستود.

مدل سرخ پوستی تیپ و قیافه اش او را بیشتر متمایز می کند. شاید جالب باشد که بدانید، او در زمینه صنایع دستی هم ید طولایی داشته و معمولا نزدیکانش از این کارهای دستی بی نصیب نمی مانند.

نفوذ او در شرکت آوای باربد موجب این شد تا برای این آلبوم تبلیغات مناسبی (نسبت به سایر آلبوم های مجاز چاوشی) صورت بگیرد. ساخت تیزر قابل قبول،درج آگهی در روزنامه های کثیرالانتشار و همچنین پخش تقریبا همزمان در تهران و شهرستان ها، از نقاط قوت انتشار این آلبوم به شمار می روند. نکته جالب اینکه زمان انتشار آلبوم، چاوشی به صورت تلفنی و حضوری در دفتر آوای باربد، با عده ای از هواداران گفتگو کرد. البته ذکر این نکته هم ضروریست که این شرکت خیلی خوش قول نبود و چند مرتبه ای انتشار آلبوم را به تعویق انداخت و نهایتا در 23 مهر 87 این آلبوم را روانه بازار کرد. (الان هم چند سالی می شود که مثل بختک روی 13 افتاده است!)

قضیه ی بین المللی شدن، فرار از فضای لوس پاپ،حرکت به سوی راک و... از زمانی جدی تر شد که پای او به آهنگهای چاوشی باز شد ! اینکه چه شد که او آمد و چه شد که رفت، بحث اصلی ما نیست. این مطلب به نوعی ادای دِین به یک موزیسین فوق احساساتی ست.

منکر تنظیمهای بهتر است بگویم عجیب و غریب! یه شاخه نیلوفر شدن، بی انصافی زیادی را می طلبد. آهنگهای این اثر (غیر از یکی دو مورد) هرکدامشان به اندازه ی یک آلبوم وزن دارند و این موضوع او را فراموش نشدنی تر می کند !

کش و قوسهای فراوان انتشار یه شاخه را حتما به یاد دارید. ابتدا توسط شهاب تنظیم شدو چند آهنگش هم لو رفت، گویا خود چاوشی هم کمی به آنها ور رفت تا اینکه نهایتا این اثر بزرگ به  محمد رضا آهاری سپرده شد. کسی که در آن زمان اولین تنظیمهای رسمی موسیقی خود را تجربه می کرد. نکته ی جالب اینکه چاوشی در ابتدا نام "هفته های تلخ من" را برای این آلبوم برگزیده بود.

اینکه چه دلایلی باعث طرد شدن یه شاخه شد را خیلی وقت بود می خواستم بررسی کنم. این اثر شاید بهترین آلبوم محسن تا به امروز نباشد اما ارزش این را دارد که بارها و بارها از آن سخن به میان آورده شود.

یکنواختی ترانه ها و چینش ضعیف آهنگها

شاید اگر ترانه های این آلبوم به لحاظ موضوعی تا این حد یکنواخت نبودند، پس از انتشارش به این شدت مورد بی مهری قرار نمی گرفت. چینش بسیار ضعیف آهنگها نیز مزید بر علت شده تا این یکنواختی بیشتر نمایان شود و در مقابل اینها، زیبایی های این اثر ماندگار کمتر به چشم بیاید تا جایی که پس از انتشار آلبوم، مردم عادی که هیچ حتی هواداران چاوشی در نظراتشان اعلام می کردند که تاب شنیدن این آهنگها را به صورت پی در پی ندارند و بین آنها به ذهن خود کمی اکسیژن می رسانند!

دو آهنگ کذایی

متاسفانه قبل از انتشار آلبوم دو قطعه لو رفت و اصرار بر قرار دادن آنها در آلبوم کار را خرابتر کرد. به خصوص که این دو اثر (ناز و بغض) هیچگاه به پای نسخه اولشان با آن لحن و تنظیم شنیدنی! نرسیدند. اصولا خیلی سخت می شود، آهنگی که با یک تنظیم مورد استقبال فراوان قرار می گیرد را با تنظیم جدیدی ارائه داد و رضایت مخاطب را جلب کرد. حداقل تا این لحظه هیچ آهنگ موفقی را از هیچ خواننده ای به یاد نمی آورم.

آغاز مجاز شدن

قضیه ی مجاز! شدن چاوشی نیز از همین جا شروع شد. او پس از کش و قوسهای فراوان توانسته بود مجوز بگیرد و این موضوع حرف و حدیث های فراوانی را به وجود آورده بود که تا حدودی روی ذهنیت ها تاثیر منفی گذاشته بود. بی پرده بگویم که عنوان می شد محسن حتی برای رسیدن به مجوز باج زیادی داده است ! 

پلاگین

داستان پلاگین هم با اینکه ظاهرا از یاد محسن رفته ولی برای ما هنوز هم جای سوال داشته و از خاطرمان نرفته است. مدتی بعد از انتشار آلبوم، چاوشی اعلام کرد که متاسفانه اشتباهی صورت گرفته است. انگار که یک چراغ روشن کوچک را ندیده باشند ! به همین سادگی ! و البته وعده ی سرخرمنی که در آن روزها داده شد و  الان هم که دیگر حسابی آبها از آسیاب افتاده است !!

و مهم تر از همه:

تغییر لحن و ناله های گوش خراش

از این آلبوم به یکباره لحن یاغی تغییر کرد، انگار که واقعا بال های او را بسته باشند و این موضوع بسیاری را در بهت و حیرت فرو برد تا جایی که باعث شد، این آلبوم در همان ابتدای انتشارش به شدت مورد حمله قرار بگیرد.

لحن ملتمسانه ی محسن و ناله های گوش خراشش (به خصوص در تو که نیستی) مهمترین دلیل پس زدن یه شاخه توسط هوادارانش بود. گمانه زنی های زیادی برای این امر زده می شد، که از آنها می توان به مجوز، حذف فیلتر، عمل بینی، ترانه های بسیار غمگین، محمد رضا آهاری! و... اشاره کرد.


http://s1.picofile.com/file/7280560749/Aharyy.png


به طور کلی هضم تنظیم های آهاری در آن زمان برای خیلی ها سخت بود. شلوغ پلوغ! عمده ترین برچسبی ست که به آنها زده می شود. تلفیق دو فضای پاپ و راک در آهنگها به همراه استفاده ی متعدد از سازهای سنتی فضای مُهلکی را رقم زده است. البته که استفاده از سمپل های ضعیف که شاید بیشتر به بی تجربگی آهاری مربوط می شود، تا حدی توی ذوق می زند.

اینکه دیر می شود با این تنظیم ها ارتباط برقرار کرد را نمی دانم نقطه ی قوت بدانم یا نه اما اینکه بعد از برقراری ارتباط دیگر نمی توان از آنها دل کَند، هنوز هم برایم عجیب، ناشناخته و غیرقابل وصف است.

بعد از انتشار نیلوفر، او و چاوشی مدام از ایجاد یک فضای  جدید در موسیقی ایران دم می زدند و از آلبوم بعدی به عنوان یک تحول بزرگ نام می بردند. ژاکت،ضعیف ترین اثر منتشر شده از چاوشی تا به امروز، اوضاع را برای او بدتر کرد.

تنظیم سه آهنگ خنده،لولای شکسته و دلشوره توسط آهاری به اعتقاد من از معدود نقاط قوت این آلبوم به شمار می روند، به خصوص خنده که تنظیمش شاهکاری ست برای خودش.

اینکه چند روز بعد از انتشار، سوتی آمارتور گونه ی این آلبوم نمایان و مشخص شد که چاردیواری کاور یک آهنگ خارجی ست، تمام آن بین المللی شدن ها و تحولات را زیر سوال برد !

هرچند تنظیم و ملودی هر دو با خود چاوشی بود ولی انگشت اتهام تیفوسی ها به سوی آهاری هم رفت و البته چندان هم بیراه نبود. عبارت "با تشکر فراوان از محمد رضا آهاری" در کاور ژاکت (در حالی که از هیچ یک از دیگر همکاران حاضر در این آلبوم تشکر نشده) می تواند حاکی از این باشد که او نقشش پُر رنگ تر از سه تنظیم بوده است! بگذریم که همیشه این شائبه برای عده ای وجود دارد که آهاری حتی تنظیمهای یه شاخه را هم انجام نداده و محسن رفاقتی آنها را به نام او زده است! که اگر این شایعه ی مضحک صحت هم داشته باشد، من بیشتر برای خود چاوشی سر تکان می دهم تا آهاری! (بحث در مورد ژاکت را به پُست دیگری موکول می کنم)


و سرانجام در آلبوم حریص به یکباره نام آهاری حذف می شود و آلبوم هم مورد استقبال قرار می گیرد. برقراری ارتباط میان این دو مقوله، کج سلیقگی زیادی می خواهد که در آن زمان توسط خیلی ها صورت گرفت و هنوز هم این گمانه زنی ها ادامه دارد.

اینکه ناله ها با حضور آهاری آغاز شد و با رفتن او به اتمام رسید، شاید از بخت بد آهاری باشد. اگر واقعا این چنین است، یعنی محسن در آن چند سال کاملا مطیع او بود و از خود هیچ اختیاری نداشت؟ با شناختی که همه از او داریم پاسخ این سوال قطعا منفی ست.

محسن هیچ گاه در مورد آهاری واضح صحبت نمی کند ! اینکه او مشغول فیلم سازی شده و دیگر تمایل چندانی برای کار در زمینه موسیقی ندارد، دلیل چندان موجهی نمی تواند باشد. بعد از حریص یکبار از او پرسیدم که آهاری چه شد؟ پاسخ داد : برگشته! اما بعدها مشخص شد که خبری از او در پرچم سفید هم نیست !

شاید او دیگر هیچگاه برنگردد ولی چیزی که همیشه وجود دارد، تنظیم های ماندگاری ست که از او به جای مانده است. دست خودم نیست، هربار که گوش هایم را تسلیم شنیدن یه شاخه نیلوفر  می کنم، زبان به تحسینش می گشایم.

نظرات 30 + ارسال نظر
javad شنبه 15 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 10:44

خسته نباشی محمد
جامع بود
در مورد یِ شاخه باهات موافقم،اون تازگی رو هنوزم من حس میکنم،البته این حس تازه بودن رو نسبت به همه ی آثار راک دام نمیدونم راک این صلابت رو داره یا گوشای من یه جور دیگست !
در مورد تغییر لحن کم لطفی کردی
من هم این پروسه رو قبول دارم ولی به نظرم خیلی روش مانور داده شد،من خیلی تو که نیستی رو دوس دارم
در مورد تنظیم های ژاکت شدیدن موافقم باهات
علی الخصوص تنظیم خنده و دلشوره فرق این دوتا تو ترانشون هست به نظرم من خنده رو دوس دارم
به نکته های ریزی هم اشاره کرده اون پلاگین هم فکر نکنم شنیده باشه،ما دوس داشته باشیم بشنویم فرقی نمیکنه محسن کارِ خودشو میکنه
شلوغ پلوغ هم خیلی موافقم
یه سوالی هم تو یکی از نوشته هام تو وبی که با بهادر مینوشتیم کردم کسی جواب نداد
این که چرا تو نبودِ آهاری آلبوم موفقی مث حریص به گوشمون خورد
خیلی بخوایم بد قضاوت کنیم آهاری محسن رو کچ(koch) میکرد که تو این شکلی بخون.
دوس دارم نظرت و بدونم

اِرادت

منم تو که نیستی رو دوس دارم، منظورم فقط این بود که ناله ها توی این آهنگ بیشتر از بقیه وجود داره.
توی متن هم گفتم موفقیت حریص هیچ ربطی به نبود آهاری نداره. محسن همیشه خودش گفته که توی کار با کسی تعارف نداره. در ثانی به نظر من هنوز هم ناله ها به صفر نرسیده اند و لحن،کاملا آن لحن قبلی نیست. حالا هرکس هرچه می خواهد بگوید. من تغییر را هنوز هم با گوشهایم حس می کنم.

MAHDI__JACKET شنبه 15 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 13:10 http://www.mchavoshifan13.blogfa.com

دلم خیلى براى تنظیم هاى آهارى تنگ شده . . .
واقعا اعجوبه اى بود و حیف شد که به طور ناگهانى از تیم کارى محسن چاوشى کنار رفت .
متشکرم از نوشتت محمد جان .
پ.ن. : یعنى ممکنه که آهارى توى پرچم سفید هم حضور داشته باشه ، اما فعلا اسمشو رو نکرده باشن ؟؟!!! رویاى غیرممکنیه . . .

دو سالی میشه که خمار ی تنظیم از آهاری ام.
احتمال حضور آهاری توی پرچم سفید در حد همون رویاست.

یاغی شنبه 15 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 13:29

اولا خوشحالم که مثل بقیه یه شاخه رو بت مجازهای چاوشی نمیدونی . ملت چون با یه شاخه خاطره زیاد دارن و بعد از اون همه انتظار به دستشون رسید یه شاخه رو میپرستن .
با وجود همه این حرفایی که گفتی و از استعداد نهفته! آهاری دم زدی ( که متاسفانه هرکی میره عزیز میشه !! ) هیچ وقت نمیتونم از آهاری به خاطر اون پلاگین خاموش بگذرم . خیلی ها میگن بالاخره محسن هم رو کار باید نظارت میکرد و این اشتباه صرفا متوجه آهاری نیست اما پیرو مصاحبه چاوشی که گفت کارو باید با عجله تحویل میدادیم و نظر به اینکه آهاری همه کار یه شاخه بوده ( اعم از تنظیم و صدابرداری ) من فقط آهاری رو مقصر میدونم . حالا هرچه قدر هم میخواد تنظیم خنده به دل شما نشسته باشه.

هر گلی ی بویی داره. یه شاخه هم زیبایی های خاص خودش رو داره، برای من بهترین نیست اما دوس داشتنیه.
در مورد اینکه میگی "هرکی میره عزیز میشه" هم باید بگم من شهاب رو بیشتر از آهاری می پسندم.
در مورد پلاگین، قطعا آهاری سهم زیادی در انجام اون اشتباه داشته.

محمد حسین شنبه 15 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 23:55

خوب! یه زخم کهنه رو وا کردی شما!
یه شاخه نیلوفر تمام احساس چاوشی بود که بعد از اون دوسالی طول کشید تا دوباه بوجود بیاد.
پرنده غمگین شاید از لحاظ فنی از از کل یه شاخ بالاتر باشه ولی از لحاظ چاوشیایی، به زحمت بتونه به گرده قله ی خوشبختی برسه.به کجاست بگو برسه.به توکه نیستی برسه.
تک تک تراک های یه شاخه یک وزنه بود که متاسفانه به خاطره بی تجربگی چاوشی به لحاظ فنی سوخت و از بین رفت.البته محسن هنوز ابعاد شخصیتیش برای منه هوادار روشن و واضح نیست ولی با تمام این اوصاف فکر میکنم تمام نواقصی که در تمام آلبوم های قبل از حریص وجود داره انگشت اتهام به سمت شخصه خوده محسنه.
اینکه محسن چاوشی میکس و مستر رو تو یه شاخه با اون وضع تنظیم پیچیده!خودش و احتمالا با دخالت خیلی کم آهاری انجام داد و نتیجش شد اون.تو ژاکت اون وضع بوجود اومد و آلبوم شد بدترین،من فکر می کنم شخص محسن جان مقصر بود.
خوب حالا خوشبختانه روندی طی شده که وقتی اسم افراد جدید و مجهول و الهویه( منظورم امثال امیراکس! هستش) رو می شنویم حداقل کمتر می ترسیم و پیش خومون می گیم دیگه محسن به دوران قبل حریص و بعد متاسفم بر نمی گرده،این چاوشی اون چاوشی نیست ،چند تا تک تراک داره که اندازه ی کله آلبوم های یه خواننده می ارزه ،سی و چندی سالشه ، باتجربست و ...
انشالله که این طور باشه.
بببخشید طولانی شد

باید همه نسخه های پرنده غمگین را شنید و بعدا قضاوت کرد.
موافقم،در مورد اشتباهات انجام شده در یه شاخه سهم محسن کم نیست.
در تمام رفتارهای او می توان تجربه را دید، به نظرم حتی بیشتر از سنش تجربه دارد.

مهران پاکزاد...........ماسوله سه‌شنبه 18 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 15:08

سلام محمد جان

مثه همیشه قشنگ و پرمغز نوشتی

قدر دستانت رو داشته باش ، اگه خواستن بنویسن ، جلوشونو نگیر

مرحبا . . .

امیر سه‌شنبه 18 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 22:41

زمان زیادی بود منتظر بودم کسی در این رابطه چراغ سبزی نشان دهد
نظر خودم را در یک کامنت جداگانه میگویم

شهاب رضا چهارشنبه 19 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 11:22 http://moh3n4voshi.blogfa.com

سلام
بعد از مدت ها اومدم و طبق عادت همیشگی خواستم با توجه به عنوان یه نظر بدم و برم . اما چون مطلب چیزی بود که به نظرم جالب اومد تا آخر خوندمش بگم که با تمام موارد موافق جز ناله ها اصلا نمی تونم با این حرف کنار بیام که ناله های محسن بد بود من خیلی هم دوس داشتم . فضای آلبوم درسته یکنواخت بود اما فرض کن یه آهنگ 8*6 هم می ذاشتیم به نظر من اصلا جالب نمی شد .
می شه گفت چینش یه شاخه نیلوفر افتضا ح بود .
اما در مورد حریص حریص فقط چون bass بالایی داشت و تو ماشین خوب بود استقبال شد و من تنظیم خاصی توش ندیدم یا حداقل معمولی بود مثل تنظیم سایر خواننده ها اگه اصحابی و محسن یه تنظیم داشته باشن باید جمع کنیم دیگه !
خوب منم چند ماه پیش آهاری رو یه بررسی کرده بودم بد نیس یه سری بزنید ممنون
http://moh3n4voshi.blogfa.com/post-102.aspx

منظورم وجود 8&6 نبود، بیشتر مضمون ترانه ها رو می گم که همشون فقط از ی زاویه ی چیزو بیان می کردن.
در مورد حریص قطعا این موفقیت به این موردی که شما گفتی هم مربوط می شه اما فراموش نکنین که درحریص لحن به لحن قبلی تا حد بسیار زیادی نزدیک شد و نقاط قوت دیگه ای نیز وجود داشت. مثلا تفاوت غیر معمولی با بازار خرمشهر فقط در بیس نبود !
یا پروانه ها، توی متن فراموش کردم بگم، پروانه ها کاملا همون لحن قبلیو داره.

شهاب رضا چهارشنبه 19 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 18:39 http://www.moh3n4voshi.blogfa.com

بله نمی شه از لحن زیبا و دلنشین آلبوم حریص گذشت البته من لحن محسن رو قبلنا بیشتر دوست داشتم . در مورد پروانه ها نظری ندارم چون آهنگ کاملی بود ولی کافه ها رو ترجیح می دم . بازم می گم 20 سال که بگذره شاید یکی که محسنو زیاد نمی شناسه از حریص 2 تا آهنگ رو گوش بده اما بی شک نمی تون حتی از یه آهنگ یه شاخه نیلوفر بگذره و شاید راز این ماندگاری تنها تنظیم نیست . شعر ، احساس لحن و خیلی چیزل بود که محسن الان کم داره اون فاکترا رو ..

کافه های شلوغ هم یکی از زیباترین هاست.
اینی که می گی در مورد همه ی آهنگای حریص صدق نمی کنه و همین طور در مورد همه ی آهنگای ی شاخه. مثال دیگه نمی زنم چون روشنه.

سارا جمعه 21 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 17:40 http://sm19.blogfa.com

سلام
چه خوب موشکافی میکنی.فرقی هم نداره یه ترک باشه یا یه البوم.اینکه ترانه ها رو نقد میکنی ،خیلی خوبه اینطوری به پیشرفت محسن عزیز هم کمک میشه.راستش من فقط یه شنونده ی اهنگ هستم و در این حد میدونم که پروانه ها رو خیلی دوس دارم.همین و دیگر هیچ(یعنی من تو عمرم فقط همینو فهمیدم:دی)
موفق باشی

سلام
چیزی به جز دوست داشتن لایق پروانه ها نیست! مطمئنا مثل الان که بعد از چند سال بانوی من،تنگ بلوری و...خیلی از آهنگای اون روزا واسم مزه ی خاصی دارن، پروانه ها هم ی روز همین جوری میشه.البته همین الانم تقریبا شده.

امیـــر جمعه 21 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 19:16

چاووشی بینی خود را به تیغ جراحی میسپارد
مجرای تنفسی وی به دلیل باز شدن بیش از حد تصور صدای او را قدری زیرتر میبرد...
صدای او برای خوانش جدید آماده میشود
اما چگونه میتواند هزاران هوادار را برای شنیدن صدایی نو آماده کند طوری که کسی پس نزند؟!
پس قضیه پلاگین را بر سر زبان ها می اندازد
لحن را ضجه وار میکند تا بلکه بتواند هنوز هم خش خش صدای خود را به نمایش گذارد!
در ژاکت این لحن را تا حدی بسیار کمی کاهش میدهد تا هم گوش ها به این لحن و صدای جدید عادت کرده باشد و هم زمینه ای برای صدایی رسا آماده شود
پست تغییر را که نوشتی به شدت مهر میزنم پایش!!
پلاگین تنها یک بازی بچه گانست...

به این چیزی که می گی تا حالا خیلی فکر کردم، مواردی وجود داره که این فرضیه رو زیر سوال می بره! مثلا اینکه محسن در بعضی موارد صدای قبلیو رو می کنه.
آهنگ پروانه ها،دیوار بی در یا حتی در بک وکال همین آخری، دلتنگ.
به این قسمتایی که می گم خوب گوش بده;
"همش توی این فکرم" آهنگ یه شاخه نیلوفر
"بوی جنون میده" نخلای بی سر
"می میره" ی آخری در دلشوره
و خیلی جاهای دیگه که فکر نمی کنم گفتنشون لازم باشه.
وقتی این تغییر ناشی از عمل بینی باشه یعنی حنجره ناتوان شده، پس نمی تونه صدای قبلی رو تولید کنه. اینکه بگیم یهو می تونه یا در حد ی جمله می تونه، یا شانسیه یا هزار تا حدس و گمان دیگه،هیچ کدوم نمی تونن دلایل خوبی باشن.
حالا اینکه تو با این قاطعیت می گی رو نمی دونم.منتظر پاسخت هستم امیر جان.

امیـــر جمعه 21 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 21:54

نه نه اشتباهی شد!
پلاگین در یه شاخه نیلوفر یک بازی بود نه اینکه در تمام آهنگ ها بخواهد طبق لحن جدید پیش رود و لحن های نفرین و خودکشی رو فراموش کند
او خودش خوب میداند که آن زمان بهتر حق لحن و صدا را ادا میکرده!
دلش میخواهد فلش بکی به آن زمان بزند و من و تو را یاد آن خاطره بازی ها بیندازد
چاووشی زیرکانه تر از آن چیزی عمل میکند که بخواهیم یا حتی فرصت آن را داشته باشیم که به نقد و بررسی آن بشینیم
این شاخه و آن شاخه کردنش مرا عذاب میدهد
مدام در مصاحبه هایش حرف های قبلی خودش را نقض میکند
او خودش راه را برای خودش دشوار کرد. خواست تغییری در یه شاخه نیلوفر به وجود آورد که او را در دوران مجاز بودنش از دوران زیرزمینی اش متمایز کند که متاسفانه بد عمل کرد
آهاری کم شخصیتی نبود که فدای بازی های کودکانه چاووشی شد...
من بیشتر دلم برای آهاری میسوزد و این روزها برای اکبری که با این پتانسیل کاری از گردونه در حال حذف شدن هستند (آهاری که حذف شد)
محسن در ذهنش چیزی را میپروراند که شاید ما بتوانیم به آن اشاره ای کنیم اما از آنجایی که حرف های ما فقط در حد حدس و گمان باقی میماند و ممکن است بلافاصله پس از گفتن توسط افراد دست اندرکار تکذیب شود حرف هایمان در دلمان میماند!
نمیدانم چرا چاووشی قصد دارد با بک وکال هایی در پروانه ها / دیوار بی در/ نخلای بی سر / دلتنگ و... حس چاووشیایی ما تحریک کند اما میدانم این تلنگر ها بی دلیل نیست!
در آخر هم ازت عذر خواهی میکنم که دیر به دیر میتونم مطالبت رو دنبال کنم چون این روزا درگیر کارهامم... مرسی

نظرت محترم اما من تا حرفای هردو نفر (هم محسن و هم آهاری) رو نشنوم، نمی تونم در مورد رابطه شون قضاوتی داشته باشم.
چیزی که مشخصه شعور بالای آهاری توی موسیقیه. اینم بگم حذف اون چیزی از ارزشای چاوشی کم نمی کنه، چون توانایی محسن در زمینه ی موسیقی(تنظیم،آهنگسازی، خوانندگی) در سطح بسیار بالایی هست و این رو بارها و بارها به اثبات رسونده که مطمئنم تو هم منکرش نیستی.
اصلا شاید اون لحن ممیز خورده باشه. لحن افسار گسیخته ی دیوار بی در رو ببین! ی آهنگ غیر مجاز با اون لحن این شبهه رو ایجاد می کنه.
خواهش می کنم. ممنون.

[ بدون نام ] پنج‌شنبه 27 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 10:01

میدونی دوست عزیز : آلبوم یه شاخه نیلوفر چقدر میتونست بهتر باشه؟ دقیقا به میزان اختلاف دو نسخه رسمی و غیر رسمی آهنگ ناز
من ناز غیر رسمی رو بارها گوش میدادم...هر دفعه بیشتر تشنش میشدم...صدای رسا..احساس فراوون..اون یه تیکه فرقی نمیکنه بود ۲۰۰ دفعه اون یه تیکشو استاپ میکردم گوش میدادم.تنظیف فوق العاده ..با اون تلفیق ساز سنتی....همه چی عالی .بنظرم اون آهنگ قله خوشبختی یا از لحاظ ریاصی ماکسیمم منحنی کاراش بود ولی بعدش نمیدونم چه اتفاقی افتاد که اون صدا رو از محسن با اون کیفیت تنظیم شنیدیم
اون آلبوم چند تا آس داشت که الکی سوخت...قله خوشبختیُ کجاس بگو >خاکستر ...که بنظرم محسن و آهاری با هم سوزوندنشون
منم تنظیم های آهاری رو دوس داشتم اما ۶ ماه زمان برد تا گوشم عادت کنه....الان دنبال یه تنظیم تو مایه قله خوشبختی تو کارای محسن هستم...
در ضمن از صدای محسن تو دلتنگ خیلی بدم میاد!!!(البته ربطی به بحث بالا نداشت )

تنظیم ناز و بغض غیرمجاز به مراتب زیبا تر بود و من اینو توی متن هم گفته بودم. تنظیم قله ی خوشبختی با اون تلفیقای سنتی کار بکری از آب در اومده.
در مورد صدا یا لحن محسن توی دلتنگ نظر منو و شما چندان به هم نزدیک نیست و این به اختلاف سلیقه برمی گرده.

سولماز جمعه 28 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 20:25

اول از همه عذر تقصیر جهت تاخیر!
و بعد اینکه نکته هاى جالبى اینجا پیدا کردم. مثلا مردادى بودن آهارى یا ساخت صنایع دستى توسط او.
یه سوال: چرا نوشتى کمى تا قسمتى روشن فکر؟ به خاطر ژستها و ظاهرش میگى یا موسیقیش؟
در مورد طراحى کاور بى نهایت باهات موافقم. فکر کنم همه موافقن که کاور بى نظیر بود.
بررسى دلایل طرد شدن یه شاخه... هم خیلى خوب و کامل بود. هرچند تا جایى که یادمه خودت توى فنس هم بررسیش کرده بودى.
در آخر اینکه لذت بردم از این نوشته چاوشرى تمام عیار که المان هاى مخصوص به خودت توش موج مى زد.
من هم امیدوارم به بازگشت این اعجوبه ى ناشناخته! البته به اندازه تو دوسش ندارم اما از متفاوت بودنش نمى شه چشم پوشى کرد.
خدا قوت.

هم به خاطر ژستها و ظاهرش و هم به خاطر موسیقیش.
کاور واقعا خاص و پر از احساس بود.
اعجوبه ی ناشناخته تعبیر خیلی خوبی بود. دقیقا این متفاوت بودنشه که ماندگارش می کنه. (البته هر تفاوتی دلیل بر ماندگاری نیس)
از دقت نظرت ممنونم سولماز.

مهران پاکزاد ...........ماسوله شنبه 13 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 20:42

سلام محمد جان . . .

1- من یه نام کاربری با نام Mohammad در فنز دیدم که مدیر هست ، متعلق به خودت هست محمد جان ؟؟؟

2- محسن و بهادر عزیز به فکر عیدی برای هواداران هستن :)

3- اگه در سایت فنز عضوی ، لطف کن و به تایپیک من برو و نظر ارزشمندت رو بنویس ، اینم لینکش :

http://www.mchavoshifans.net/Forum/viewtopic.php?p=25043#25043

تایپیکم در قسمت " گفتگوی آزاد " هست و عنوانش " درخواست و خواهش یک هوادار . . . " هست .

متشکرم محمد عزیز :)

سلام مهران جان
خیر بنده نیستم، اما در مورد عیدی بهتره خودشون جواب بدن. من به این موضوع خوش بینم.

جواد سه‌شنبه 16 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 10:22

این پستای کوتاهت رو خیلی دوست دارم محمد جان
اما با حال گرفته اومدم اینجا،با شناختی که ازت دارم بعید میدونم نفرین به جنگ رو پسندیده باشی،چطور بود؟
لحنشو دوست داشتم اما ترانه و تنظیم :|
نقطه سر خط

صدای محسن که حرف نداره
"هیشکی نمی تونه تورو ازمن بگیره
تا جون به تن دارم فدایی داری ای خاک"

ترانه هم نسبتا خوبه. اما تنظیم، میکس و مستر، جالب نیستند.در کل برای رفع کُتی بد نبود.
فعلا بی قراریم.

مهران پاکزاد ...........ماسوله چهارشنبه 17 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 10:44

سلام محمد جان

ایشالا بعد از انتشار " پرچم سفید " ، بازم مثه آلبوم حریص ، برای

هرکدوم از قطعت پرچم سفید هم نظرت رو بنویسی ، آیا امکانش

هست ؟

موفق باشی :)

سلام
تا باشم،اینکارو می کنم.

مهران پاکزاد ........... ماسوله پنج‌شنبه 18 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 13:33

سلام محمد سعیدی عزیز و دوست داشتنی ، لطفاً ایمیلت رو نگاه

کن ، یه پیغام خیلی مهم بهت دادم ، من به ایمیل زیر فرستادم ،

ایمیل خودت ِ ؟؟

ایمیل : mohammad_chavosher@yahoo.com

سلام مهران جان
این ایمیل خیلی وقته متعلق به من نیست. اگه ممکنه از طریق تماس با من همین وبلاگ یا نظر خصوصی پیغامتو بهم برسون.

مهران پاکزاد ........... ماسوله پنج‌شنبه 18 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 18:10

بهادر شمس :

به نام خدا
.
.
.
.
آلبوم پرچم سفید 21 اسفندماه در سراسر کشور در دسترس علاقه مندان خواهد بود
.
.
.

مهران پاکزاد ........... ماسوله جمعه 19 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 19:22

سلام محمد جان

از طریق وبلاگت ، در قست " تماس با من " پیغامم رو برات

فرستادم ، خوندی ؟؟

قربان تو :)

سلام مهران جان. خوندم و کاری که خواسته بودی رو انجام دادم. ممنون ازت.

مهران پاکزاد یکشنبه 21 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 00:18

سلام محمدجان

نظرسنجی خبرآنلاین رو یادت نره ، فقط به چاوشی رأی بده

دور نهایی هست ، اینم لینکش :

http://khabaronline.ir/service/culture

ممنون دوست عزیزم [گل]

سلام. حتما.

مهران پاکزاد ( Masouleh ) یکشنبه 21 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 20:03

سلام محمد جان ، انگار مدتیست که درگیر تراک یه شاخه نیلوفر شدی ، درسته ؟؟

آلبوم " پرچم سفید " ، فردا ( 22 اسفند ) به طور همزمان در

سراسر ایران پخش می شه ، امروز ( 21 اسفند ) آلبوم برا

شهرستان ها ارسال شده ، دوستان اصفهانی سایت فنز هم

می گن فردا تو اصفهان هست

راستی محمد ، چند نسخه از پرچم سفید می خری ؟؟

ارادتمند برادر عزیزم

سلام
نه، به خاطر مطلبی بود که در مورد این آلبوم نوشته بودم، ان شالله با اومدن آلبوم جدید با قسمتی از آهنگ مورد علاقه م تغییرش میدم.
خدا کنه فردا بیاد.
برای خودم، از هر نوع بسته بندی، ی دونه می خرم همیشه، اگه ی مدل باشه دو تا می گیرم. البته معمولا واسه نزدیکانم هم می گیرم.
واسه ی شاخه که قضیه ش فرق داشت،5 تا خریدم از نوع والت، که الان فقط ی دونه شو دارم. ی دی جی پک هم گرفتم. کاست هم گرفتم که دیگه نمی زنن متاسفانه.
راستی، بسته بندی دلصدا خیلی عالی بود.

مهران پاکزاد ( Masouleh ) یکشنبه 21 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 23:38

آره برا دلصدا فقط دی جی پک زدن که واقعاً زیبا بود ،

1- یه شاخه به جز ولت و دی جی پک ، شیشه ای هم داشت

محمد ؟؟؟

2- پس دیگه اون مطلبت برا آلبوم یه شاخه نیلوفر رو نمی ذاری

و جای اون برا پرچم سفید می ذاری یا می نویسی ؟؟

منتظر نوشته های پرمغزت هستم . . .

3- پارسال یه هفته بعد از حریص ، برای تک تک قطعاتش

نوشتی ؟؟

1. بله شیشه ای هم داشت.
2. برای یه شاخه که گذاشتم. برای ژاکت می نویسم بعدا. برای پرچم سفید که حتما.
3.نه، حدود یک ماه بعد بود فکر کنم.

Alireza_Mohsen دوشنبه 22 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 10:03

سلام محمد جان، خوبی؟ من خیلی خوشحالم و بهت تبریک می گم. هنز آلبوم رو نگرفتم اما حسابی منتظرم. راستی فکر کنم حس شیشمت در مورد با من بمون خیلی خیلی قویه :D
منتظر نوشته های زیبات هست در مورد پرچم سفید...
یا علی، موفق باشی...

سلام. مرسی. منم بهت تبریک می گم.
آره خودمم همین طور فکر می کنم در مورد حس ششم.

Alireza_Mohsen سه‌شنبه 23 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 15:00

سلام محمد جان...محسن واقعاً شاهکار کرد.البته هنوز واسه گرفتن نتیجه ی نهایی زوده...
اما من می خوام بگم شاهکار بود...
قطار...این ترک اونقدر منو درگیر کرد(هم آهنگسازی رویایی، هم لحن و صدای رویایی، هم تنظیم رویایی که فکرش رو نمی کردم کوشان اینطور تنظیم کنه((در این سبک)) و هم شعر رویایی) که اصلاً نمی تونم ازش دست بکشم.فراتر از پروانه ها...هر وقت گوش می دم بغضم خفم می کنه، موهای تنم سیخ می شه و تنم میلرزه...اینا رو واقعاً راست می گم...قطار منو نابود کرد...صدای سوت قطار...صدای قطار منو له کردن...

سلام.
کوشان استعداد خودشو به اثبات رسوند و نشون داد خیلی بیشتر ازاون چیزی که فکر می کردیم موسیقی رو می فهمه.

جواد سه‌شنبه 23 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 20:39

تبریک محمد.تبریک دوباره ما که همه جوره تبریک گفتیم رفیق ...

فعلن هر روز پاییزه و قطار دارن رقابت میکنن !
نه میشه از قطار با این خاص بودن و جاودانه بودنش گذشت
نه میشه از هر روز پاییزه با اون فریاد های عصیان گرانه گذشت.
چه کرد استاد با ما !
بقیه عالی ان اما نه در حد این دوتا.سینا هم یکم شنگول تنظیم کرده... البته یکم زوده واسه قضاوت اما بیشتر گوش کنیم اکی میشه
فعلن که درگیریم
Repeat

منم تبریک می گم جواد جان.

Alireza_Mohsen شنبه 27 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 21:59

سلام محمد جان. من یادم رفته بود واسه ی این نوشتت تشکر کنم که الآن تشکر می کنم. یه نکته ای در مورد محمد رضا آهاری بعد از انتشار ژاکت همیشه توی ذهنم بوده که فراموش می کردم بگم. از همون اول من به این موضوع اعتقاد داشتم که اون تشکر ی که از محمد رضا کرده یه جورایی یعنی خداحافط آهاری...چون بعد از دیگه حضور نداشت. بگذریم...
تا اینجای کار نظرت در مورد پرچم سفید چیه؟ حریص بهتره یا پرچم سفید؟

سلام. ممنون. نکته ای که درون ذهنته می تونه حقیقت داشته باشه.
درمورد پرچم سفید حتما می نویسم.

Alireza_Mohsen سه‌شنبه 1 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 18:03

سلام محمد جان...عیدت مبارک باشه. امیدوارم سال خوبی رو در کنار خانواده پیش رو داشته باشی.
من شدیداً منتظر نظرت در مورد پرچم سفید هستم...من هم حتماً نظرم رو مثل حریص می گم.

سلام. ممنون. منم تبریک می گم. همچنین.
حتما می نویسم.

Alireza_Mohsen سه‌شنبه 1 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 23:15

شرمنده دوباره مزاحم شدم اما باید بگم قطار بیشتر از اونیکه فکر می کردم روم تاثیر گذاشته....
دقایق رویایی زیاد داره اما اینی که می گم شاید خیلی شنیده نشده و محجور بمونه اما از اون دست حرکت هایی هست که فقط مختص محسن عزیزه....خیلی خاص...خیلی کوتاه اما انصافا تاثیر گذار در تجربه ی شنیداری کار و القای مفهوم شعر...
دقیقه ی 3:00 قطعه ی قطار...شنیده بودی محمد جان؟ :(

بله، اتفاقا با سولماز روی این مورد صحبت کردیم.
به نظر میاد صدای قورت دادن آب دهان یا صدای زبون باشه اما به نظرم این صدا با شبیه سازی توسط تنظیم کننده خلق شده و از اون فضاسازیهای مختص محسن ِ .

Alireza_Mohsen چهارشنبه 2 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 15:06

دقیقاً به نظر میاد به خاطر قورت دادن آب دهان باشه که بلافاصله پشت سرش دهان باز می شه و این صدا رو ایجاد می کنه...
شاید هم از حرکت های کوشان باشه...این هم از اون دست سوالاتیه که مثل خیلی از سولات دیگه فقط مطرح می شن اما پاسخ درستی در موردشون نمی شه پیدا کرد...فکر می کنم محسن از قصد این حرکت ها رو انجام میده...
هر چی که هست ناز نفسش...واسه همین چیزاست که همیشه فدایی داره...

قطعا تعمدیِ. ( به ترانه توجه کن)

مهدی پنج‌شنبه 17 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 16:35

با سلام و خسته نباشید
من یک شاخه نیلوفر رو شیش ماه پیش از تو آرشیوم بیرون کشیدن و توی موبایلم دوباره دارم گوش میدم بعد از این شیش ماه گوش دادن مجدد به جرأت میتونم بگم بهترین آلبوم محسن همین یک شاخه نیلوفره
با تشکر

سلام ممنون
آلبوم، آلبوم عجیب و غریبیه اما واسه من بهترین نیست. شدیدا احساس را درگیر می کنه و این به ملودی،تنظیم و ترانه مربوطه. ای کاش لحن محسن هم در سطح اینا بود.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد