به قول خودش <قطار قلب منه>

هو 

 

لطفا قطار حرکت کند http://s3.picofile.com/file/7372985585/icon_play.png 

 


محسن چاوشی از آن دست خواننده هایی است که همراه با آهنگ های صوتی، موزیک ویدئو هم ارائه می دهد. البته با یک تفاوت! ویدئو های او را فقط در ذهن می توان دید! که تا به امروز هم تعدادشان کم نبوده است: لنگه کفش، عشق دو حرفی، پرنده، دور آخر و این آخری ها دیوار بی در.

این بار هم قطار ویدئو شده است. البته به کارگردانی کوشان حداد. سومین ضلع این مثلث برمودا (که پا گذاشتن به آن برابر است  با نابودی! ) حداد است که قدر همکاری با چاوشی را خوب می داند. او با حریص آمده بود که بماند و این بار جزو  ستاره ها شد. وی با هنرمندی  خاصی این قطعه را به دو نیمه  تبدیل کرده که ارزش دومی کم از اولی نیست. اصلا انگار به چاوشی می گوید: از  اینجا به بعد را "من بیدارم".

چاوشی هم که معلوم است برای اسکار پا به این قطعه گذاشته است. "ببار" را طوری می کشد که تازه می فهمی "هنوز بارونه" یعنی چه؟ وسواس او برای القای مفهوم شعر، ستودنی ست. او با ترفندهای خاص خودش هرجا که لازم باشد، روی کلمات نور می اندازد تا مخاطب بهتر بتواند رمز گشایی کند! تحریر بی نظیر او برای "کاش فقط ای کاش" آنقدر قوی است که من از میان بغض او، اشک های شاعر را می بینم!

و اما قلب قطار که کسی نیست جز حسین صفا. شعر او به مانند یک صحنه ی تئاتر است که کلماتش همچون هنرپیشه های نقابدار به صحنه می آیند و به مرور ماسک هایشان را بر می دارند. نبوغ چیزی جز این است؟ اگر کم تحمل، قله ی خوشبختی و قطار را از میان ترانه های این شاعر جدا کنیم، مصداقش می شود: خام بُدم، پخته شدم، سوختم... هرچند که به روی عکاس می خندد اما "از درون خنده ی او صدای گریه ی مردی به گوش می آید". 

دلم می خواهد تا صبح برای "قطار" بنویسم اما می ترسم ناخواسته این هفت مقدس را آلوده کنم! باقی اش بماند برای شب زنده داری هایمان.


پ.ن: شاید لزومی به پخش این همه آهنگ در یک سال نبود اما کسی فکر نکرد شاید خود چاوشی هم بعد از حریص، از بازگشت "حنجره اش" به ذوق آمده بود...

نظرات 15 + ارسال نظر
سارا شنبه 16 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 01:08 http://sm19.blogfa.com

موزیک ویدئو جالب بود....جدا ک قطار معرکه س.....باشد ک حنجره ی محسن عزیز مستدام باشد
این قسمت اخر پست رو چ زیبا نوشتیااا
"دلم می خواهد تا صبح برای "قطار.....باقی اش بماند برای شب زنده داری هایمان"
قلمت پایدار دوستم
سولماز تا اخر پست رو خوندم بعد ب اسم نویسنده نگاه کردم......در حین خوندن قک میکردم محمد نوشته....بعد با خودم گفتم چرا قلمش اینطوری شده!و بعد گفنم زهی خیال باطل :دی

ممنونم عزیزدلم که اینجا هم سر می زنی.
خیلی انرژی دادی نازنینم.

Mohammad یکشنبه 17 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 00:26

واقعا از قطار هرچی بگیم کم گفتیم. "هفت مقدس" خیلی سنخیت داره باهاش.
کوشان حداد هنر و درک خودشو توی این آهنگ به معرض نمایش گذاشت، اینقدر که انتظاراتو خیلی از خودش بالا بُرد. امیدوارم بازم تو این فضا کار کنه.
اجرای محسن هم بی نظیر بود.
"وسواس او برای القای مفهوم شعر، ستودنی ست. او با ترفندهای خاص خودش هرجا که لازم باشد، روی کلمات نور می اندازد تا مخاطب بهتر بتواند رمز گشایی کند"
حق مطلبو ادا کردی.
و صفا که کاری کرد کارستون. خیلی دوس داشتم اون موقعی که داشت این ترانه ی وحشتناک می سرود که نه، می آفرید! پیشش بودم.
مرسی سولماز . کِیف کردم خوندم نوشتتو.

ممنونم محمدجان.
موافقم باهات. البته خداکنه بلایى که سر شهاب اومد سر کوشان نیاد.
خوشحالم که خوشت اومده. واقعا احساس دین میکردم به قطار.

بیهوده گو یکشنبه 17 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 01:09

اون تیکه ی
ریل به ریل شبـــــــــــم

واقعا مو به تن آدم سیخ میکنه.

زیبا نوشتی

ممنونم ازت.

javad یکشنبه 17 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 17:59

سلام خسته نباشی،نوشتت عالی بود،چون قطار عالی بود
اشتره به موزیک ویدیو هم عالی بود،مخصوصن لنگه کفش آخ آخ!
به نظر من محسن چاوشی و کوشان حداد،هر کردوم برای خودشون یه سناریویِ خاص تدوین میکنن،سناریوی محسن ممکنه از پیش طراحی شده باشه و یا اونقدری در این کار تبحر پیدا کرده که ناخودآگاه چنین فضایی رو برای خودش ندارک میبینه ! حالا ناخاسته اون فضا با فضایِ تو ذهن کوشان یکی در میاد، واین یعنی انقلاب فکری توی موسیقی !
حالا اون انقلاب چفت و بست میشه با دست نوشته ی حیرت انگیز صفا ! خودت تصور کن چه چیزی از این انقلاب اِکسپُرت میشه
تحریرای محسنم یک به یک فوق العادست حتا زمانی که صداشو بم میکنه و میگه " به مادرم گفتم " اون گام های بالا هم که دیگه نگو،فدای بازدمش اصلن "بباار" ایضن "قطار" قلب
منه :|
خسته نباشی
راستی شمام فک کنم نفهمیدی مضمون ترانه چیه؟! ها؟
من احساس میکنم شرح حال یه پسرِ عاشق هست داره میره سفری جایی،اما مادرش جزئ لاینفکِ زندگیشه !
یا به قول دوستی حکایت یه فرزنده شهیده
و
و
و
... نمیدونم
باید بارها گوش داد
خسته نباشی


سلام جوادجان. ممنونم از لطفت
اشارت به انقلاب فکرى موسیقى هم خیلى جالب بود
در رابطه با مضمون ترانه باید بگم هرکس برداشت خاص خودشو داره. حتى یکبار از حسین صفا خواستم راجع به قله خوشبختى صحبت کنن اما ایشون گفتن بهتره یه شاعر هیچ وقت اینکارو نکنه.
و اینکه دوس ندارم واسه ترانه و شعر جنسیت تعیین کنیم. حتى استفاده از کلمه مرد هم ربطى به جنسیت نداره لزوما;)
ممنون از حضورت

MAHDI__JACKET سه‌شنبه 19 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 21:44 http://www.mchavoshifan13.blogfa.com

متن بسیار زیبایی بود .
حین خواندنش ، قطار را PLAY کردم ...
متشکرم بابت این پست کوتاه ، اما درگیر کننده ...

ممنونم مهدى جان.

محمد حسین پنج‌شنبه 21 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 12:58

این رویای چه کسی بود که نیمه کاره ماند ؟
به تلخی می اندیشم
و نگاه می کنم به قطار خاموش
که در جای خود می لرزد
و به آهستگی دور می شود
با تمامی... درهای ... بسته اش....

زیبا بود، ممنونم.

Alireza_Mohsen یکشنبه 24 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 11:33

سلام سولماز جان...ممنون بابت این نوشته ی زیبات.
قطار...قطار...و باز هم قطار...و تا ابد قطار...
این روزا هر جا میرم صحبت از محسنه و جالبتر از همه اینه که خیلی که از قطار خوششون اومده تنها به دوست داشتن صرف بسنده نکردن و میگن ما عاشق این آهنگیم. با ویدیو بسیار موافقم. راستی دیگه نمیتونیم بگیم قطار فقط قلب محسنه، الآن قطار قلب همه ی ماست.
من اصولاً از شیوه ی استفاده ی پیانو در کارهای وطنی خوشم نمیاد و نمی تونم باهاشون ارتباط برقرار کنم اما این قطعه یک استثنای واقعیه. حضور ارکستر زهی در هنگام اجرای ترجیع بند پایانی کار بسیار لذت بخشه و حسی عجیب رو می رسونه.

ممنون بابت این نوشته زیبات.همیشه منتظر نوشته های جدیدتون هستم.

سلام علیرضا جان.
ممنونم بابت لطفت دوست خوبم.
اشاره ای که به پیانو داشتی دقیقا نظر منه.
کلا فضاهای مبهم و تفکر برانگیز تو موسیقی منو خیلی جذب می کنه.

ممنونم بابت حضورت.

مهران پاکزاد [ Masouleh ] پنج‌شنبه 28 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 17:20 http://chavoshidoost.blogfa.com/

سلام …

وبلاگ ” چاوشی دوست ” با پست جدیدی تحت عنوان ” یه

شب که سردم بود … ” به روز شد !

منتظر نظرات شما دوست عزیز هستم …

موفق باشید :-)

امیرمسعود جمعه 12 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 00:23 http://www.chavoshiha.blogfa.com

قطار. ثانیه به ثانیه‌اش برایم قشنگ است.
فلش‌بک تله‌فیلمی در خیالم تداعی می‌شود که آن را بارها دیده‌ام ... سکانس‌ها با اسلو افکت‌های خاصی از گوشه‌های مخیله‌ام عبور می‌کنند...
به اواسط تراک که می‌رسم ناخودآگاه پاهایم لرزان و عرق‌ریز می‌شوند ... یقین دارم با این آهنگ مچ شده‌ام ... و آنگاه صدای پایی که آرام دور می‌شود ...

Rwin شنبه 20 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 19:49 http://Bitrin.net

قطار رفت ... ولی خط ریلش روی قلبمان باقی مانده هنوز صدای سوتهایش گوشهایم را مینوازد...قلمت را زمین بگذار و راهی مسافران شو...شاید تو هم سهمی از برفبارونها بردی...شاید

خیلی زیبا بود.

nazi جمعه 9 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 13:33 http://fieryheart.blogfa.com

salam azizam mikham davatet konam be veblagam
be monasebate tavalode chavoshi ye post ghozashtam
hatman bia kament ham yadet nare[بوسه]

سلام عزیزم.
ممنون از دعوتت.
حتما میام.

hamidreza67 جمعه 9 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 22:51

http://chavosher.blogsky.com/

؟

hamidreza67 شنبه 10 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 21:16

سلام. این دیگه پی بود؟!!
نوشته ی خوبی بود مثل همیشه به زوایای جالبی پرداخته شد. حقیقتا قطار مفهومی ترین اثر محسنه. هم شعر و هم ملودی دقیقا همونی شد که باید میشد.
خواستم از طرف خودم بهتون تبریک بگم و بهترین ها رو براتون آرزو کنم. محسن هم که بهترین هدیه رو دیروز بهتون داد. در پناه حق باشید

سلام.
دقیقا همین طوره. قطار دنیاییه واسه خودش.

ممنونم ازت. لطف داری. کار محسن ویران کننده بود!

چاوشی یّت پنج‌شنبه 29 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 02:52 http://chavoshiyat.blogfa.com

سلام
بهار هشت مبارکـــ

به کلبه ی کوچک خودتان دعوتید ... سفارشی

[گل]

سلام
ممنون.

مهران بیگی دوشنبه 2 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 12:21

خیلی دوست داشتم مطلبتونو.... ممنون

ممنون از شما

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد