نقدی بر نقادی

هو 

 

دیروز

همه در تلاش رساندن خود به سایت هواداران چاوشی بودند. آرزوی مشترکشان هم یک بار خوانده شدن توسط او بود. اگر کسی ای میل یا کامنتی از چاوشی دریافت می کرد همه به حالش غبطه می خوردند. صدا که جای خود را داشت، حتی سرفه هایش هم تحسین می شدند. دیگر هواداران به یک نام کاربری راضی نبودند و برای بیش تر دیده شدن وبلاگ پشت وبلاگ ساخته شد. و هر کس بنابر نوع نگارشش مخاطبانی هم جهت پیدا کرد. چاوشی ارتباطاتش را گسترده تر کرد و عکس های انگشت شمارش از احتکار (!) خارج شدند... 

  

امروز

دیگر سایت هواداران اضافی به نظر می رسد! کار از آرزو و غبطه خوردن گذشته و حسادت از قلم ها می چکد! داشتن وبلاگ هم امری عادی است. همه فهمیده اند که حرفشان به گوش چاوشی می رسد، پس تا جایی که می توانند می تازند. مخاطبانشان را هم، جهت دار کرده اند. سرفه ها که حال خیلی ها را به هم می زند، حتى صدای خواندنش هم زیر سوال رفته...

 

و اما چند نکته:  

۱. گاه می بینیم برخی هواداران خواهان ابراز دیدگاه های سیاسی از جانب محسن چاوشی می باشند. از بحث مجوز که بگذریم، متاسفانه ملت ایران تاب موضع گیرى هاى یکدیگر را ندارند. فقط کافى است بگویى تیم مورد علاقه ات چیست تا جبهه گیرى ها شروع شود. چاوشى هم ناگزیر یا موافق نظام است یا مخالف آن. حال اگر موضع خود را مشخص کند، عده اى سر جنگ را با او باز مى کنند. بالاخره هر دو جبهه، طرفداران خاص خود را دارند. اگر بگوید موافق نظام است، او را متهم به پاچه خارى مى کنند و اگر بگوید مخالف آن هستم، عده اى دیگر او را سرکرده ى دشمن! مى خوانند... پس این که بخواهد موضع سیاسى (و به زعم عده ای اجتماعى!) داشته باشد، کارى به شدت احمقانه است که نه تنها خود او، بلکه هنر بى بدیلش را نیز دچار مشکل مى کند. 

 

۲. محسن چاوشی قبل از آنکه خواننده باشد مثل همه ی ما یک انسان است. حق دارد برای کارهایش تصمیم بگیرد. حق دارد نوع خاصی از موسیقی را دوست داشته باشد و امتحان کند. حق دارد با هرکسی که دلش می خواهد رفت و آمد داشته باشد... این ها کوچک ترین و طبیعی ترین حقوق اوست. پس بیایید در رابطه با او و علایقش دیکتاتور نباشیم.  

 با این تفاسیر جمله ی اولم را اصلاح می کنم. محسن چاوشی قبل از آنکه خواننده ی خوبی باشد انسان خوبی است. مطمئن باشید هرکس جای او بود از این همه دخالت و امر و نهی بی جا، خونش به جوش می آمد.


۳. همه از چاوشی می خواهند به گذشته هایش برگردد. اما کسی حاضر نیست به اندازه ی ساختن یک نام کاربری در mchavoshifans به گذشته برگردد...

نظرات 17 + ارسال نظر
بیهوده گو یکشنبه 8 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 16:20

جهت گیری ها حاصله خودخواهیه...
خودخواهی یا همان محسن خواهی!

در رابطه با جهت گیری سیاسی هم نکته ای مطرحه.به نظرم یک هنرمند بزرگ میتونه جهت گیری اجتماعی داشته باشه.اما متاسفانه تویه مملکت ما هر نوع جهت گیری رو سیاسی قلمداد می کنن!

خیلی لذت بردم.

خودخواهی یا همان محسن خواهی!

دقیقا.
در رابطه با جهت گیری هم همین طوره که تو می گی. حالا به نظرت درسته تو جامعه ای که جهت گیری اجتماعی هم سیاسی تلقی می شه هنرمندی بخواد موضع خودشو مشخص کنه؟
ممنون از حضورت.

madjid دوشنبه 9 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 02:07

خسته شدم از بس ایرادای بی دلیل و مسخره شنیدم. دائم میگن به گذشته برگرد. به شما قول میدم اگر محسن چاووشی مثلا تهمت رو امروز میخوند همه بدترین ایرادا رو ازش میگرفتن. یک سری از دوستان به هر دلیلی دیگه نمیتونن با این صدا ارتباط برقرار کنن حالا دستاویزی میخوان تا این قضیه رو توجیه کنن. من خودم زمانی صدای شادمهر رو خیلی دوست داشتم ولی امروز این صدا برای من مثل گذشته نیست، این وسط شادمهر تغییر نکرده. هنوز خوبه. منم که عوض شدم. منم که دغدغه هام عوض شده نه اون! برای این دوستای عزیز هم همین قضیه است. اگر کارای قدیمی رو دوست دارن به نظرم صرفا برای خاطراتشونه.
ممنون از نوشته کوتاه و خوبتون!

چقدر نظرتون جامع بود. لذت بردم. حرف دل من هم همینه

یک سری از دوستان به هر دلیلی دیگه نمیتونن با این صدا ارتباط برقرار کنن حالا دستاویزی میخوان تا این قضیه رو توجیه کنن

با این قسمت به شدت موافقم.
با بحث خاطره هم موافقم.
خداقوت.

بیهوده گو دوشنبه 9 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 12:47

تشخیص این که جهت گیری کردن درسته یا نه به نظرم مربوط به خوده هنرمند و وجدانش میشه! و البته اینکه چقدر این هنرمند بزرگه!
مثل شجریان.اونقدر بزرگ هست که جهت گیری کنه.و به هر حال در دهن مردم رو هم هیچگاه نمیتونیم ببندیم.برمیگرده به هنرمندی که درون این جامعه زندگی میکنه و اینکه چقدر آسوده خاطر سرشو شبا رو بالشت میذاره.
با نظر مدجیدم موافقم.

نظرت عجیبه بیهوده گو جان.
یکی به نعل می زنی و یکی به میخ.

Mohammad پنج‌شنبه 12 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 13:39

هرکسی باید تکلیفشو با خودش روشن کنه. اینکه برای چاوشی می نویسه یا...
محسن چاوشی با استعداد و طرز تفکر خودش اینی شد که الان می بینیم. (البته نقش هوادارانش غیر قابل انکاره و اینو همیشه خودشم گفته) ولی با بعضی نوشته ها آدم فکر می کنه که محسن هیچی نمی فهمه! و باید همه چیزو بهش گوشزد کرد!
"پس این که بخواهد موضع سیاسى (و به زعم عده ای اجتماعى!) داشته باشد، کارى به شدت احمقانه است که نه تنها خود او، بلکه هنر بى بدیلش را نیز دچار مشکل مى کند"
کاملا موافقم.
ی سری از مسائل هم همون طور که گفتی شخصی هستش و واقعا به ما ربطی نداره.
دایره هوادارانش روبه روز وسیع تر می شه و این قطعا میزان تنوع رو افزایش میده. مرسی سولماز.

ممنونم محمد.
با تک تک جمله هات موافقم.
به خصوص خط اول!

javad شنبه 14 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 11:12

من مطلبتو الان دیدم مرسی !

بعضی از این نوشته ها رو خودم هم دیدم و خدا رو شکر میکنم اکثرن کار دست نقاشاییِ که اصلن فنداسیون شخصیت محسن چاوشی دستشون نیست،اکثرن هم از سایتای مطرح موسیقی پخش میشه !

مخاطبا هم که روز به روز ماشاا... سلیقه هاشون رنگارنگ میشه و امیدوارم محسن چاوشی روزی یارای پاسخ گوییِ این سلیقه ها رو داشته باشه که صد در صد داره

من بهش ایمان دارم

خواهش می کنم.
مثال خوبی زدی. موافقم.
خداروشکر محسن همیشه سربلند بیرون میاد.
ممنون جواد.

[ بدون نام ] یکشنبه 15 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 15:38

وقتی نوشتت رو خوندم تازه فهمیدم وووووو....
دور و برم چقدر نقده ،به هرکجا سر میزنم یه نقد از چاوشی میبینم ،دیگه نقد دیدن از چاوشی برام حال بهم زن شده...چرا فقط محسن !! رضا صادقی که از پارسال 20تا تک آهنگ بی ربط و بی کیفیت خونده پس چرا به اون گیر نمیدن چرا اونو نقد نمیکنن ...
چرا ایران اینطوریه ، چرا نمیزارن آدم از صدای یکی حالشو ببره ،بعضی نقدها رو که میخونم از محسن زده میشم اما همینکه آهنگو دوباره play میکنم تازه میفهمم همشون داره اشتباه میکنن و فقط واسه جلب توجه نقد میکنن .
نمیگم چاوشی کامله ولی حداقل "از این شاخه به اون شاخه پریدنش رودوست دارم" میدونه چجوری بپره !

سلام. ممنون از حضورت دوست عزیز.
دقیقا برای جلب توجهه! یه زمانی بود که دغدغه بچه ها خود محسن بود اما الان دغدغه اکثر بچه هایی که نقد می کنن اینه که بقیه ی نویسنده ها براشون به به و چه چه کنن. به قول محمد باید تکلیف خودمونو روشن کنیم که داریم برای کی می نویسیم!
متاسفانه نگاه خیلی فنی داشتن همینه دیگه. نمی ذاره خود آدم و بقیه از آهنگ لذت ببرن.
جمله ی آخرتو دوس داشتم.

امیر چهارشنبه 18 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 01:05

ای بابا ...
نقدی بر نفادی که خودش منفی در منفی هست که! (البته نه به این منظور که نتیجه‌اش مثبت باشه)
چند مورد رو خود نویسنده این پست اول باید قبول کنه تا بعد بتونه بر نقد دیگران نقدی بنویسه!
اول اینکه باید قبول کرد fans دیگه اون فنز نیست! پا به پای جناب چاووشی عوض شده!
و از اونجایی که کلن مبحث موسیقی سلیقه‌ای هست و بحث‌های آکادمیک و فنی به خودش نمی‌گیره (و محسن‌چاووشی هم از قاعده جدا نیست) بنابراین نباید انتظار داشت در همه حالت و همه وجهه‌ای طرفدار پابه‌پای چاووشی بیاد درست مثل سایت fans!
و بلاخره کسانی در این حیطه موضع خودشون رو جدا می‌کنن! و این یک امر طبیعیه!
مقوله بعدی پرداختن به شماره ۲ هست!
چاووشی درست است قبل از آن‌که هرچه باشد انسان است اما این انقدرها هم به دیکتاتور بودن مخاطب مربوط نیست و از این پارت بوی سفسطه می‌آید! چاووشی حق دارد هرچه می‌خواهد بخواند اما نباید فراموش کند. نباید زیر پا له کند. نباید نادیده بگیرد که همین‌هایی که الان نقدش می‌کنند(که همه از روی دل‌سوزی‌ست) روزی روزگاری بهترین مدافعان و پشتیبانش بودند و اکنون اگر بخواهد آن‌ها را ندید بگیرد و تنها طبق سلایقش پیش رود که ...
در مورد سیاستش هم حرفی ندارم برای گفتن!
ممنون

در رابطه با جمله ای که راجع به عنوان گفتی اصلا حرفتو قبول ندارم و به نظرم این هم سفسطه ی توست!

در رابطه با فنز هم اتفاقا هم نظریم. من می خواستم به همین نتیجه برسیم که اگه فنز و چاوشی عوض شدن خود ما هم عوض شدیم. پس به قولی آنچه را که برای خود نمی پسندی....

در رابطه با شماره ۲ هم من نگفتم انتقاد نکنیم فقط گفتم راجع به مسائل شخصی و خصوصی چاوشی انقدر کنجکاو نباشیم. تو به من بگو به من و شما چه ربطی داره که چاوشی با سینا حجازی می گرده؟ و اینکه حق نداره سبک خاصی رو امتحان کنه؟ مگه بنده ی زرخرید ماست که هر سبک و سیاقی رو دوست داشته باشیم کار کنه؟

ممنون از تو.

امیر چهارشنبه 18 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 21:54

روی‌کرد من نسبت به عنوان اصلن سفسطه نیست. شما مستحضر هستید که هرچیزی تعریفی برای خودش داره! و سفسطه هم به معنی نشوندن باطل به جای حقه! در صورتی که عنوان شما اصولن یک چیز مباحه(!) و تعریف شدنی!
اما در مورد موضوعات شخصی چاووشی درست است به ما مربوط نمی‌شود که او چه می‌کند و نیت انجام چه کاری را دارد و این را عینن در کامنت قبلی‌ام درج کردم. اما من هم گفتم که باید همه را دریابد! اگر این‌طور باشد که شما می‌گویید که به ما چه ربطی دارد حجازی می‌آید یا دیگری پس اصولن دیگر وبلاگ‌نویسی(چه برسد به نقادی) چه اهمیتی دارد؟ مسلمن این‌طور نخواهد بود چرا که همین وبلاگ هم روزی با پست (ماندگار) به تعریف از آهاری برخاست و چه بسا خواستار بازگشتش شد!
در مورد تغییرات هم باید بگویم که گاهی تغییرات سازنده هست و گاهی مخرب که البته این خود مفصل جای بحث دارد
متشکرم

در رابطه با عنوان تا حدودی قانع شدم.
اما در مورد وبلاگ نویسی و نقادی ایدئولوژی من اینه که ما می تونیم پیشنهاد بدیم اما دستور نه! اگه دقت کنی بیشتر وبلاگ ها جوری رفتار می کنن که محسن نمی دونه و ما می دونیم!
بازم ممنونم

peak of luck چهارشنبه 18 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 23:07 http://iandchavoshi.blogfa.com

سلام
نوشته ی خوبی بود
در مورد دیکتاتور نبودن با شما هم عقیده ام! محسن چاوشی مانند قطاری ست که رو به جلو در حرکت است و فقط به مقصدش فکر میکند و برایش مهم نیست که چه کسی و چه کسانی در قطار هستند! البته او از روی دلسوزی هر از چندگاهی سری هم به کوپه ها می زد ولی در کل به راه خودش ادامه میدهد! باید هم همینطور باشد! نمیدانم ولی انگار این روزها مسیر نقدها کمی عوض شده و دیگر با موسیقی اش کاری ندارند ! ولی با این حال من که در این قطار نشسته ام و از منظره ها لذت می برم! شاید خیلی ها هم مثل من شده اند و برای همین دیگر حاضر به ساختن نام کاربری جدید نیستند!

ممنون

سلام.
کامنت زیبا و تفکر برانگیزی بود. لذت بردم.
من هم موافقم. و منظورم از مورد سه این بود که اگه از چاوشی انتظار تغییر داریم باید خودمونم یه فلش بک بزنیم. اگه نه که اصلا لزومی به این کار نیست.
ممنونم.

حسین اکبری شنبه 28 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 16:50 http://hosseinakbari.ir

چقدر قلم خوبی داری...
درود بر تو...

ممنونم حسین عزیز.
درود بر شما

Rwin سه‌شنبه 31 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 04:40 http://Bitrin.net

تو ناز میکنی من ناز میکشم این منطق کیه
انگار پیش تو فرقی نمیکنه کی عاشق کیه

ما عاشق محسنیمو اون معشوقش
پس ما نباید ناز کنیمو محسن ناز بکشه والسلام

حتی اگه بحث عشق و عاشقی هم نباشه انسانیت می گه نباید با ورود به مسائل خصوصیش ناراحتش کنیم.
ممنونم.

Chavoshidoost دوشنبه 27 شهریور‌ماه سال 1391 ساعت 22:28 http://chavoshidoost.blogfa.com/

سلام ...

در ابتدا عذرخواهی می کنم که با وجود خواندن این متن ، تا این

حد دیر ، نظرم را بیان می کنم ...

همانند همیشه ، متنتان قابل تأمل بود ...

همه فهمیده اند که حرفشان به گوش چاوشی می رسد

درست است ، البته باید گفت که بیشتر با همت بهادر شمس

عزیز ...

با مورد اول در قسمت نکات موافقم ...

با مورد زیر نیز کاملاً موافقم ، شاید علتش غرور این افراد باشد

، شاید هم من اشتباه می کنم :

. همه از چاوشی می خواهند به گذشته هایش برگردد. اما کسی حاضر نیست به اندازه ی ساختن یک نام کاربری در mchavoshifans به گذشته برگردد...

استفاده از دیکتاتور هم در متنتان بجا و لازم بود !

برقرار باشید

چاوشی دوست

:-)

سلام مهران عزیز.
خیلی ممنونم بابت پیغامت و خوشحالم که خواننده ی ثابت اینجا هستی.
شما هم برقرار باشی.

Chavoshidoost سه‌شنبه 28 شهریور‌ماه سال 1391 ساعت 15:23 http://chavoshidoost.blogfa.com/

سلام

" چاوشی دوست " با " سرمای وجودم و پارت دوم قطار " به

روز شد ...

ارادتمند

چاوشی دوست

28 شهریور 91

:-)

الناز سه‌شنبه 18 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 17:32

سلام
خوبین؟
این خبر رو به چند تا سایت هوادار دادم ترتیب اثر ندادن.خدا کنه شما یه کاری بکنید.به تازگی وبلاگی درست شده به نام "ضد چاووشی"تقریبا هرروز مطلب میذاره از توهین گرفته تا نسبت دادن غیر مستقیم از جمله :مگس،افتاب پرست،و...حتی در مطلب امروزش طلب مرگ کرده برای.... .ازتون خواهش میکنم این کامنت رو به اشتراک بذارید چون کاملا مشخصه که دشمنان محسن قبل از امدن البوم13به فکر تخریب شخصیت هستن.این آدرس اون وبلاگه:
http://zedechavoshi13.blogfa.com

ToAm MitUni یکشنبه 10 دی‌ماه سال 1391 ساعت 23:05 http://farachavoshi.blogfa.com

سلام...


خوندمش، اما تمرکز بیشتری واسه نوشتن ندارم.... بعداً حتما"

جمله آخرت وادارم کرد اینقدو بنویسم.

سلام
مرسی که هستی

[ بدون نام ] چهارشنبه 27 دی‌ماه سال 1391 ساعت 15:26

دوست عزیز اگه مایل به تبادل لینک بودید لطفا ابتدا من رو با اسم محسن چاوشی لینک کنید سپس به وب من بیاید و لینک خودتونو تو لینکدونی اتوماتیک ارسال کنید یا این که اسمی رو که مخواهید با اون شما رو لینک کنم تو نظرات بهم بگید تا وب قشنگتون رو لینک کنم....
"chavoshiahang.mihanblog.com آدرس وب مناین هم آدرس وب منه.... "
در ضمن یه پیشنهاد برات دارم ... کسب درامد از وب... اگه خواستی از وب قشنگت کسب درامد کنی یه سری به http://www.iranpopup.com/?refer=chavoshiahang
بزن....

ToAm MitUni چهارشنبه 11 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 13:05 http://farachavoshi.blogfa.com

سلام...

من اینجا نظری نوشته بودم.... اما پر زدو رفت!؟

"۳. همه از چاوشی می خواهند به گذشته هایش برگردد. اما کسی حاضر نیست به اندازه ی ساختن یک نام کاربری در mchavoshifans به گذشته برگردد..."

هنرمندی که اجتماع برایش مهم نباشد... ابدی نخواهد شد... اگر در رسانه از همه سلایق خواندند او هم برود بخواند!

با اینکه مخالفم با نوشتت اما دوسش داشتم! آ!!!

سلام
نوشته هست من نبودم که تایید کنم
منم باتو مخالفم اما کامنتتو دوست داشتم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد